اسموتی‌هایی از جنس سرما برای گرما

اسموتی‌هایی از جنس سرما برای گرما

هوا که گرم می‌شود هیچ‌چیز مانند یک نوشیدنی خنک جان آدمی را تازه نمی‌کند. نوشیدنی‌هایی همچون خاکشیر، شربت آب‌لیمو، تخم‌شربتی و لیموناد از مرسوم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در آب و هوای گرم خودنمایی می‌کنند؛ اما ما خلاقیت و هنر را چاشنی کار کردیم و نوشیدنی‌هایی خنک، اما مقوی و مغذی را آماده کرده‌ایم که سرو آن‌ها در ابتدای صبح می‌تواند یک روز عالی و خنک را برای شما رقم بزند. صبح‌های گرم این فصل را با سرو یک لیوان اسموتی آغاز کنید؛ اسموتی‌‌هایی که با داشتن یک مخلوط‌کن به‌راحتی می‌توانید آماده کنید و از خنکای آن لذت ببرید.


تاریخچه اسموتی‌:

ترکیب دلنشین میوه و یخ از قرن‌ها پیش در بین مردم به ویژه آمریکای لاتین محبوب بوده. آمریکا به دلیل داشتن میوه‌های گرمسیری متنوع بیشترین استفاده را از این ترکیب داشتند. اما اسموتی به طور اتفاقی و توسط شخصی به اسم جولیس فرید در سال 1920 اختراع شد. جولیس که به دلیل ناراحتی معده، با عدم تحمل لاکتوز درگیر بود شروع به تهیه نوشیدنی‌ای کرد تا بتواند از چیزی شبیه به میلک شیک‌هایی که بیشتر همسالانش دوست داشتند لذت ببرد. پس تصمیم گرفت میوه‌های مورد علاقه‌اش را با یخ ترکیب کند و یک نوشیدنی سالم و جدید تهیه کند. بنابراین اسموتی برای اولین بار وارد آمریکا شد و به سرعت جایگاه ویژه‌ای درمیان مردم پیدا کرد. در سال 1960 بود که شهرت اسموتی جهانی شد و همه‌ دنیا با این نوشیدنی شگفت‌انگیز آشنا شدند. 

 

انواع اسموتی‌ها:

اسموتی میوه‌ای: اسموتی درست شده از انواع میوه‌ها
اسموتی سبز: اسموتی دارای سبزیجات به عنوان مثال اسموتی اسفناج
اسموتی مفید و سالم: اسموتی که تامین کننده ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن است.
اسموتی چربی سوز: اسموتی‌های بدون شکر که اغلب دارای چربی‌های مفید و کافی هستند مانند روغن بادام که هم باعث ایجاد احساس سیری کاذب و هم منجر به افزایش متابولیسم و کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شوند.
اسموتی دسر: به دلیل داشتن افزودنی‌های شیرین مثل بستنی بیسار شبیه به شیک هستند.
تفاوت شیک و اسموتی در ارزش غذایی، محتوای قندی و پروتئین است. ارزش غذایی اسموتی‌ها بیشتر از شیک هاست و دارای قند طبیعی هستند. اما اسموتی‌ ها برخلاف شیک ها حاوی پروئین نیستند. 

 

انواع اسموتی

 

تاثیر اسموتی بر سلامتی

اسموتی یکی از سالم‌ترین و مفید‌ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای یک میان وعده خوشمزه باشد. شما می‌توانید با استفاده از کمترین امکانات یک نوشیدنی سالم، خوش‌طعم و پرانرژی تهیه و نوش جان کنید.
این نوشیدنی فوق‌العاده می‌تواند به شما در رسیدن به میزان توصیه شده فیبر کمک کند، که برای خانم‌ها 25 گرم و برای آقایان 38 گرم است. فیبر موجود در میوه به کندی هضم غذا، کنترل قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

 

کاهش وزن با اسموتی ها رژیمی:
اسموتی‌های رژیمی که با نام دیگر اسموتی‌های سبز شناخته می‌شوند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن دارند. این نوع از اسموتی‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از مواد معدنی، کربوهیدرات‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد مغذی و چربی‌های سالم انتخاب مناسبی برای تامین مواد مورد نیاز بدن است. سرو اسموتی جزو طبیعی‌ترین و دلنشین‌ترین راه‌ها برای کاهش وزن است. اسموتی احساس گرسنگی شمارا رفع می‌کند و قند خون شما را متعادل نگه می‌دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین اسموتیهای سبز که طرفداران زیادی دارد، اسموتی کرفس است. اگر می‌خواهید سریعا در کاهش وزن خود نتیجه بگیرید، اسموتی کرفس را یاد بگیرید و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 


بهبود سیستم گوارشی:
اگر می‌خواهید سیستم گوارشی خود را تقویت کنید، اسموتی‌های میوه‌ای بهترین پیشنهاد برای شما است چرا که به افزایش متابولیسم و از بین رفتن سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. اسموتی‌های میوه‌ای به‌طور کامل جذب بدن می‌شوند.

 
درمان پوستی لذت بخش
همه‌ دوست دارند پوستی درخشان و شفاف داشته باشند و برای زیبا‌تر کردن پوست خود به دنبال درمان‌های متفاوت می‌گردند. یکی از لذت‌بخش ترین درمان‌ها، نوشیدن اسموتی است. اسموتی به دلیل داشتن فیبرهای لازم برای بدن، سموم بدن را دفع می‌کند و به مرور زمان شاهد تغییرات چشمگیری در پوست خود خواهید بود.

 

اشتباهاتی که خواص اسموتی را از بین می‌برد

 

اضافه کردن شکر: 

گرچه ذائقه همه‌ افراد نسبت به میزان شیرینی یکسان نیست، با این حال باید مصرف شكر را به حداقل میزان ممكن رساند. اسموتی، نوشیدنی‌ای برمبنای میوه است و قند میوه طبیعی دارد؛ پس اگر به آن قند اضافه شود میزان قند آن بیش از حد معمول خواهد بود. اما اگر تمایل دارید اسموتی خودرا شیرین‌تر کنید می‌توانید از عسل برای این کار استفاده کنید.


از دو نوع میوه استفاده کنید:

در اسموتی، میوه‌ها مخلوط می شوند؛ در نتیجه فیبر آنها شكسته شده و میزان جذب شكر را بالا می‌برند. نتیجه این اتفاق ایجاد احساس گرسنگی سریع و افزایش جذب قند است. برای جلوگیری از مصرف زیاد قند ترجیحا دو نوع میوه را با هم مخلوط کرده و به آن پروتئینی مثل شیر اضافه كنید. 


اسموتی را جایگزین وعده صبحانه نکنید:

نوشیدن اسموتی به عنوان صبحانه گاهی مرسوم است، اما این نوشیدنی از همه مواد مغذی مورد نیاز ما غنی نشده است. ما باید صبح خود را با مصرف یك محصول لبنی شروع کنیم تا پروتئین مورد نیاز خود را به دست بیاوریم. 


اسموتی را بلافاصله مصرف کنید:

درست کردن اسموتی درخانه و مصرف آن در محل کار اشتباه رایجی است که همه ما انجام می‌دهیم اما باید بدانید که این کار باعث ازبین رفتن ویتامین‌های اسموتی می‌شود. ویتامین‌ها بسیار شكننده هستند و اگر نوشیدنی را تنها 10 دقیقه در فضای آزاد قرار دهید، دیگر غنی از ویتامین نخواهد بود.

 

نکات قبل از درست کردن اسموتی:

•    یک مخلوط‌کن قوی تهیه کنید تا تکه های میوه و یخ را به خوبی خرد و ریز کند.
•    در صورت امکان، قبل از تهیه اسموتی میوه‌هایتان را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند.
•    به‌جای استفاده از شیر حیوانی می‌توانید از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، نارگیل یا فندق استفاده کنید.
•    می‌توانید از افزودن شیرین‌کننده‌ها صرف‌نظر کنید و کالری هر اسموتی را ۶۰ واحد کاهش بدهید.

 

 

پایه اسموتی:

تهیه اسموتی شخصی شما به این معنی است که می‌توانید پایه‌ای را به دلخواه خود انتخاب کنید. برای درست کردن اسموتی می‌توانید شیر گاو، شیر سویا یا ماست را به میوه اضافه کنید. گزینه‌های سالم‌تر شامل آب، شیر کم‌چرب یا ماست کم‌چربی است که بدون میزان زیادی کالری باعث ایجاد طعم و برخورداری از مواد مغذی می‌شود. آب مایعات را برای بدن شما فراهم می‌کند که برای سوخت و ساز مواد غذایی و مواد مغذی لازم است. لبنیات کم چرب حاوی کلسیم و ویتامین D است که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

اسموتی کرفس 
مواد لازم
ساقه کرفس:1 عدد
برگ نعناع تازه: 5 عدد
لیمو: 1 عدد
آب: 1 لیتر
یخ: چند قطعه

اسموتی بلوبری 
مواد لازم
بلوبری (فریزشده): 1/2 1 پیمانه
جوی پرک دوسر: 3 قاشق سوپ‌خوری
خرما (نرم): 3 عدد
اسفناج تازه (پاك‌شده): 100 گرم
آب لیموترش تازه: 1/2 قاشق سوپ‌خوری
دارچین (پودرشده): 1/4 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/8 قاشق چای‌خوری
یخ (خردشده): 6 تكه
شیر بادام یا شیر نارگیل: 3/4 تا 1 پیمانه 


اسموتی هلو و گردو
مواد لازم
هلو (خرد و فریزشده): 2 عدد
مغز گردو (پودرشده): 2 قاشق سوپ‌خوری
خرما (نرم‌شده): 2 عدد
دارچین (پودرشده): 1/4 قاشق چای‌خوری
شیر نارگیل: 1/4 پیمانه
شیر بادام: 3/4 تا 1 پیمانه

اسموتی توت‌فرنگی
مواد لازم
توت‌فرنگی (فریزشده): 2 پیمانه 
اسفناج تازه (پاك‌شده): 100 گرم  
دانه چیا*: 1 قاشق سوپ‌خوری
خرما (نرم): 3 عدد
کره بادام‌زمینی: 2 قاشق سوپ‌خوری
شیر بادام: 1/4 1 پیمانه
*دانه چیا یا چیا سید، دانه‌ای خوراکی از خانواده نعناع است. این دانه، گیاهی است و برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

اسموتی نعنایی
مواد لازم
مکعب‌های یخ شیر نارگیل*: 4 عدد 
اسفناج (فریزشده): 1/2 1 پیمانه
نعناع (فریزشده): 1/4 پیمانه
خرما (نرم): 3 عدد
پودر کاکائو: 1/2 1 قاشق سوپ‌خوری 
شیر بادام: 1 تا 1/2 1 پیمانه
*در قالب‌هاي يخ، به‌جاي آب، شيرنارگيل ريخته و فريز كنيد.

 

روش تهیه (مشترک برای همه)

برای تهیه هر کدام از این اسموتی‌ها، مواد هر يك را در مخلوط‌کن ریخته و هم بزنيد تا مواد كاملاً با يكديگر مخلوط و يكدست شوند. اسموتي را در ليوان‌هاي مورد نظر بريزيد و روي آن‌ها را به دلخواه تزيين و سرو كنيد.

نكته
برای اینکه اسموتی غلیظی داشته باشید، باید دقت کنید که مقدار مایعات به اندازه‌ای باشد که تیغه مخلوط‌کن امکان حرکت داشته باشد، اما این حرکت نباید آن‌قدر آزادانه باشد که باعث شود اسموتی، رقیق و آبکی شود.
 


 

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد و مصرف آن در زمستان به منظور تضمین سلامتی بسیار توصیه شده.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

پربازدید‌ترین‌ها