آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم، ريشه گياهي است به رنگ سبز و سفيد؛ برگ‌هايي ناصاف، بريدگي‌هاي زياد و طعمي تلخ و شيرين دارد. ريشه آن، غده‌اي و به شکل‌هاي گرد يا دراز و به‌رنگ سفيد با لکه‌هاي بنفش است. شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد.

معجزه: افزايش قدرت بينايي، تقويت‌کننده اعصاب، اشتهاآور، مقوي، تسکين‌دهنده سرفه، کاهش‌دهنده قند خون، تقويت حافظه، درمان شب‌کوري و کم‌خوني، رشدونمو استخوان، مفيد براي زنان باردار و شيرده، ضد سرطان، پيشگيري از سرماخوردگي، دفع مواد سمي بدن، نرم‌کننده گلو و روده، درمان تنگي نفس.

انتخاب: وزن شلغم بايد نسبت‌به حجمش سنگين‌تر باشد. درصورتي‌که با فشار انگشت، فرو برود، پلاسيده و مانده ‌است. پوست شلغم بايد براق و شفاف بوده و زمانی‌که آن را برش مي‌دهيد، گوشتِ آن روشن باشد. رنگ پوست، در طعم شلغم نقشي ندارد، اما جواني و تازگي برگ‌هاي آن، نشان‌دهنده تازه ‌بودنِ شلغم و طعم دلپذير آن است، ضمناً شلغم‌هاي کوچک، شيرين‌تر از شلغم‌هاي بزرگ هستند.

نگهداري: شلغم به‌مدت يك ماه، در جاي خشك و خنك و به‌مدت 2 هفته، در يخچال قابل نگهداري است. درصورت جداکردن پوستِ شلغم و خردکردن آن، بايد آن را در کيسه پلاستيکي ریخته و 3 روز، در يخچال نگهداري کنيد.

آماده‌سازي: شلغم را شسته و ريشه‌هاي آن را جدا کنيد؛ درصورتي‌که مي‌خواهيد شلغم را با پوست بپزيد، حتماً آن را با برس بشوييد.

بلانچ‌کردن: براي بلانچ‌کردنِ شلغم، پس از آماده‌سازي، آن را به‌مدت 4 دقيقه، در قابلمه‌اي حاوي آبِ جوش و نمک، روي حرارت ملايم قرار دهيد؛ سپس شلغم را آبکش کرده و در ظرفي حاوي آب و يخ ریخته و پس از مدتي مجدداً آبکش کنيد.

روش‌هاي پخت: مي‌توانيد شلغم را به روش‌هاي زير بپزيد؛ فقط توجه کنيد شلغم بيش از اندازه پخته نشود، زيرا له شده و طعمي شيرين، مانند کلم پيدا مي‌کند.

• شلغم را پس از آماده‌سازي، در قابلمه‌اي حاوي آب ريخته و روي حرارت ملايم قرار دهيد. پس از پخت، شلغم را با مقداري نمک، فلفل، آب‌ليموترش تازه يا آب ‌نارنج سرو کنيد.

• با چاقو، چند شکاف عميق روي شلغم‌هاي درسته و شسته‌شده ايجاد کنيد؛ سپس آن‌ها را در ظرفي نشکن و دردار ريخته و به‌مدت 15 تا 20 دقيقه با قدرت 100% يا 900 وات در مايکروويو قرار دهيد تا بپزند. در طي اين مدت، يک بار شلغم‌ها را زيرورو کنيد (در اين روش، نيازي به آب نيست). پس از پخت، يک قاشق سوپ‌خوري آب ‌ليموترش تازه و يک قاشق سوپ‌خوري روغن زيتون، روي شلغم‌ها ريخته و سرو کنيد.

• درصورت تمايل، مي‌توانيد شلغم را بخارپز کنيد. بدين‌منظور، شلغم‌هاي آماده‌سازي‌شده را در ظرفي چيده و به‌مدت 2 تا 3 ساعت، روي حرارت بخار آب جوش قرار دهيد.

• درصورتي‌که طعم شلغم را دوست نداريد، اما به‌دليل خواص فراوانش، مجبور به مصرف آن هستيد، مي‌توانيد در زمان پختِ شلغم، مقداري عسل يا نبات، به قابلمه حاوي آب و شلغم بيافزاييد.

کاربرد: از شلغم، علاوه‌بر مصرف آن به‌منظور نرم‌کردن گلو و رفع سرماخوردگي، مي‌توان به‌عنوان ماده اوليه در تهيه خوراک استفاده کرد. پوست تلخ شلغم را جدا کرده و آن را به‌صورت درشت خرد کنيد. شلغم خام و جوان، طعم تُرد و تازه‌اي دارد؛ مي‌توانيد آن را به‌صورت حلقه‌هاي نازك برش داده يا به‌صورت درشت رنده کنيد و در سالاد يا ساندويچ بريزيد.

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

بچه‌ها بدون صبحانه مدرسه نروند

همه ما می‌دانیم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است ولی بچه‌ها کمتر علاقه به مصرف آن دارند، اما نگران نباشید چراکه برای هر مشکلی راه حلی هست.

پربازدید‌ترین‌ها