همه چيز با کلم قمری

همه چيز با کلم قمری

کلم قُمري يا کلم سنگي يا کلم قُنَبيد، از انواع سبزي و از خانواده کلم است، گياهي با ساقه ‌اي متورم که روي زمين رشد مي‌کند و در رنگ‌هاي سبز و بنفش وجود دارد که در ايران، بيشتر در استان قم کشت مي‌شود.

معجزه: کلم قمري از سبزيجاتي است که نسبت مواد مغذي، به کالري آن، بسيار زياد است، بدين معنا که يک ليوان آبِ کلم قمري خام، تنها 36 کيلوکالري انرژي دارد؛ در واقع بهترين راه براي دريافت حداکثر مواد مغذي، با حداقل کالري، مصرف کلم قمري است.

تقويت سيستم ايمني: مقدار ويتامين C موجود در کلم قمري، از يک ليوان آب‌ پرتقال تازه بيشتر است. از این رو، با مصرف کلم قمري، مي‌توان از بروز بيماري‌‌هايي که ناشي از تضعيف سيستم ايمني است، جلوگيري کرد. علاوه بر اين، مقدار ويتامين C به جذب آهن و عملکرد بهتر ويتامين E، کمک مي‌کند.

عملکرد بهتر سيستم گوارشي: کلم قمري سرشار از فيبر بوده که به سلامت روده کوچک و بزرگ کمک کرده و حافظ باکتري‌هاي مفيد روده است؛ درنتيجه مي‌تواند مشکلات گوارشي، هموروئيد و سرطان کولون را کاهش دهد.

تقويت عملکرد سيستم عصبي و عضلاني: کلم قمري سرشار از پتاسيم است. پتاسيم در تقويت عملکرد سيستم عصبي و عضلاني موثر بوده و در ذخيره کربوهيدارت - که منبع سوخت عضلات است - نقش مهمي ايفا مي‌کند.

استحکام استخوان و پوست: ويتامين C موجود در کلم قمري، به‌ دليل خاصيت آنتي ‌اکسيداني و نقش آن در توليد کلاژن، براي استحکام استخوان و پوست موثر است؛ بنابراين بهتر است به‌ صورت خام مصرف شود.

کاهش وزن با مصرف کلم قمري: به‌دليل مقادير بالاي ويتامين C و نقش آن در توليد ماده‌اي چربي‌سوز به نام کارنيتين، مي‌توان از کلم قمري، در برنامه کاهش وزن استفاده کرد. کارنيتين، ماده ‌اي است که از ذخيره شدن چربي، به‌صورت بافت، جلوگيري کرده و از چربي، بيشتر به‌عنوان تامين‌کننده انرژي استفاده مي‌کند.

 

 

انتخاب: کلم قمري مرغوب، رنگي سبز و پوستي صاف دارد، سفت و تُرد بوده و تقريبا به اندازه يک توپ گلف است. کلم قمري رگ و ريشه‌دار، از کلم آب‌دار، اندکي سبک‌تر است.

آماده‌سازي: سر و تهِ کلم قمري را برش دهيد، بشوييد و در صورت نياز، پوستِ آن را بگيريد و خرد کنيد.

نگهداري: کلم قمري درسته و نپخته را در کيسه پلاستيکي قرار داده و به ‌مدت 2 هفته، در يخچال نگهداري کنيد. کلم قمري پخته ‌شده را در ظرف دردار، به‌مدت 2 تا 3 روز، در يخچال نگهداري کنيد. کلم قمري را پس از آماده‌سازي و بلانچ کردن، با درج تاريخ و اطلاعات، در در ظرف مخصوص فريزر قرار دهيد.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها