اشتباهات رایج در آشپزی

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هنری است لذت‌ بخش، اما پر از نکات و راز و رمز. آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود و اتفاقی رخ می‌دهد که اصلاً  فکرش را نمی‌کردید. اشتباهات کوچک اما پردردسر در آشپزی زیاد اتفاق می‌افتد. در ادامه رایج‌ترین اشتباهات در آشپزی را با شما در میان می‌گذاریم تا مرتکب آن‌ها نشوید.

افزودن نمک بیش از حد

اضافه کردن بیش از حد نمک به خوراک علاوه بر اینکه باعث تشنگی می‌شود، سلامت خوراک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای این کار بهتر است هنگام پخت و پز، مقداری نمک به خوراک بیافزایید و سپس مزه خوراک بچشید تا در صورت نیاز، مجدداً نمک اضافه کنید.

الک نکردن آرد

اگر برای پخت و پز خواه خوراک خواه کیک، آرد را الک نکنید، در نهایت گلوله‌ گلوله خواهد شد. از این رو، همیشه قبل از استفاده، آرد را الک کنید. جالب است که این مشکل در موارد دیگری نظیر سس‌ها هم وجود دارد، یعنی گاهی اوقات سس تهیه‌شده گلوله گلوله است که برای رفع این مشکل می‌توان سس را در مخلوط‌کن ریخت و هم زد تا صاف و یکدست شود.

بیش از حد پختن پاستا

هیچ غذایی بدتر از پاستای خمیری نیست. اگر آبی که پاستا در آن در حال پخت است، کمی بیش از نیاز جوشید، پاستا را برای چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا فرآیند پخت متوقف و نشاسته آن حفظ شود. زمانی که سس گوجه‌ فرنگی را اضافه می‌کنید، پاستا را مجدداً گرم خواهد کرد.

استفاده از قابلمه کوچک برای پخت پاستا

اگر مقدار زیادی پاستا را در قابلمه کوچک حاوی آب در حال جوش بریزید، ممکن است دمای آب خیلی سریع کاهش پیدا کند و جوشیدن دوباره آب طول بکشد. وقتی پاستا در آب ولرم قرار گیرد، خمیر و به هم چسبیده خواهد شد.

اضافه کردن آب زیاد به برنج

اگر هنگام پخت برنج، بیش از نیاز به آن آب اضافه کنید، برنج نرم و شفته خواهد شد. اما جای نگرانی نیست، برنج شما کاملاً خراب نشده است. می‌توانید میگو یا گوشت پخته‌شده به آن‌ها بیافزایید و سپس به شکل توپ‌ فرم دهید. توپ‌ ها را سرخ کرده و یا در کاغذ های روغنی مخصوص بپوشانید و در نهایت بخارپز کنید.

هم نزدن

اگر فراموش کنید که سوپ، خورش یا هر خوراک دیگری که روی حرارت گاز می‌پزید را هم بزنید، خوراک در کف تابه تَه می‌گیرد و کاملاً سیاه می‌شود. اما نگران نباشید؛ می‌توانید قسمتی که هنوز سیاه نشده را به تابه دیگری منتقل کنید، اما به شرطی که همان ابتدا متوجه ته گرفتن شوید و سریع دست به کار شوید، در غیر این صورت، ته گرفتن در طعم کلی خوراک تاثیر خواهد گذاشت.

چرب نکردن قالب کیک

دقت کنید که قبل از ریختن مایه کیک به داخل قالب، آن را چرب کنید، زیرا در غیر این صورت، بعد از خارج کردن قالب از فر، با یک کیک ترد مواجه خواهید شد. همچنین خارج کردن کیک از قالب به سختی اتفاق می‌افتد و ممکن است این کار به خرد شدن کیک منتهی شود.

استفاده نکردن از کاغذ روغنی

ریختن مایه کوکی مستقیم در سینی فر (بدون استفاده از کاغذ روغنی) شاید ساده‌تر باشد، اما قطعاً کوکی‌های پخته‌شده شکل کاملی نخواهند داشت. در واقع، استفاده نکردن از کاغذ روغنی برای پخت کوکی، باعث می‌شود که مایه کوکی به کف سینی فر بچسبد و جدا کردن آن‌ها از سینی با خرد شدن همراه باشد.

زیاد بودن درجه حرارت فر

اگر درجه حرارت فر خیلی زیاد باشد، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که قسمت بیرونی خوراک (کیک یا هر چیز دیگری) می‌سوزد در حالی که قسمت داخلی آن هنوز خام و نپخته است. بسیار مهم است که در حین پخت خوراک در فر، چشم‌تان به آن باشد زیرا صفحه نمایش درجه حرارت فر همیشه درست نیست به‌ویژه مدل‌های قدیمی.

استفاده از مواد غذایی سرد

بسیار مهم است که برای پخت کیک و شیرینی، مواد غذایی را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند (مگر در مواردی که در دستور ذکر شده باشد). در واقع، مواد غذایی که در دمای محیط قرار گرفته و گرم‌تر هستند، نه‌تنها راحت‌تر مخلوط می‌شوند، بلکه کیک پفکی می‌شود.

پخت بیش از حد سبزیجات

پخت طولانی ‌مدت سبزیجات باعث خشک شدن آن‌ها می‌شود. اگر به دلایل مختلف این اتفاق برای سبزیجات شما افتاد، آن‌ها را در ظرف آب یخ خنک کنید و سپس در ظرف حاوی استاک سبزیجات داغ قرار دهید تا مجدداً گرم و قابل استفاده شوند.

ریختن مواد غذایی در تابه در حجم زیاد

هر مقدار مواد غذایی که در تابه می‌ریزید، برای اینکه به صورت یکدست پخته شوند، به فضای کافی نیاز دارد. یک قانون کلی در این خصوص وجود دارد و آن اینکه مقدار مواد به اندازه‌ای باشد که کف تابه را بپوشاند نه بیشتر. ریختن بیش از حد مواد غذایی در تابه هم زمان پخت را افزایش خواهد داد و هم باعث می‌شود مواد به‌طور یکدست پخته نشوند.

آماده کردن مواد غذایی هنگام پخت

برای اینکه نتیجه کار شما خوب شود، باید تمام مواد را قبل از شروع آشپزی، در اندازه‌های داده‌ شده در دستور آماده کنید. به‌عنوان مثال، اگر در دستوری ذکر شده که از سیر کوبیده‌ شده استفاده کنید و شما سیر کوبیده‌ شده را از قبل آماده نکرده باشید و در حین آشپزی بخواهید این کار را انجام دهید، ممکن است زمان از دست‌تان برود و نتیجه کار آنطور که باید و شاید نشود.

اضافه کردن مواد غذایی به ترتیب اشتباه

ترتیب اضافه کردن مواد غذایی در یک رسپی، مبنا و اساس دارد و در طعم نهایی خوراک تاثیرگذار است. اگر در تهیه یک رسپی، ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نکنید، ممکن است طعم نهایی خوراک با چیزی که انتظار دارید، متفاوت باشد. شاید این مساله در برخی از خوراک‌ ها تاثیر آنچنانی نداشته باشد، این در حالی است که این مساله در تهیه بسیاری از خوراک‌ها مهم است.

سوزاندن عمدی خوراک

بسیاری از افراد، برای اینکه خوراک طعم کرانچی و تُرد بگیرد، ترجیح می‌دهند آن را بسوزانند، اما این کار در واقع برای سلامتی مضر است. سیاهی روی مواد غذایی در واقع کربن است؛ کربنی که به ماده سرطان‌زا معروف است.

تمیز نکردن گریل

تمیز کردن گریل ممکن است کاری خسته‌کننده باشد، اما این کار باعث می‌شود گریل کردن در آن به مراتب بهتر باشد. همچنین اگر روی آن تمیز نباشد و چربی و غیره گرفته باشد، ممکن است به گوشت بچسبند و سلامت خوراک را تحت تاثیر قرار دهند. مهم است که گریل را بعد از هر بار استفاده، زمانی که هنوز داغ است، تمیز کنید.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با پُرکاربردترین ادویه‌ ها

ادویه ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد در پخت و پز هستند که شناخت کامل هرکدام و استفاده درست از آن‌ها به خوش طعم شدن غذای شما کمک خواهد کرد.

پربازدید‌ترین‌ها