گل‌ کلم فقط برای ترشی نیست

گل‌ کلم فقط برای ترشی نیست

گل‌ کلم را به آشپزخانه دعوت کنید

گل‌کلم، سبزي هم‌خانواده کلم ‌برگ و کلم بروکلي و بومي کشور مديترانه است که درحال‌حاضر در بيشتر مناطق گرمسيري جهان رشد مي‌کند. فقط قسمت سرِ گل‌کلم مصرف خوراکي دارد و ساقه و برگ‌هاي آن قابل‌استفاده نيست.

انتخاب: در انتخاب گل‌کلم بايد به تميزي،‌ سفيدي و به ‌هم‌ پيوستگي گل‌هاي آن دقت کنيد. از خريد گل‌کلم‌هاي سياه ‌شده يا داراي لکه‌هاي سياه‌رنگ خودداري کنيد.

نگهداري: گل‌کلم درسته و نپخته را در کيسه پلاستيکي قرار داده و در يخچال نگهداري کنيد. گل‌کلم نپخته و گل ‌شده را مي‌توانيد حداکثر به ‌مدت يک تا دو روز و گل‌کلم پخته‌شده را حداکثر به‌مدت دو تا سه روز در يخچال نگهداري کنيد. نگهداري گل‌کلم پخته‌شده، بيش از مدت مذکور، باعث ايجاد بوي نامطبوع در آن مي‌شود.

آماده‌سازي: گل‌کلم را گل‌گل کرده و در ظرفي حاوي محلول ضد عفوني‌کننده سبزي بريزيد تا ميکروب‌هاي پنهان ‌شده در گل‌هاي آن از بين بروند. اين فرآيند، به سفيد شدن گل‌کلم نيز کمک خواهد کرد. براي بلانچ ‌کردنِ گل‌کلم، پس از آماده‌سازي، آن را به ‌مدت چهار دقيقه، در قابلمه‌‌اي حاوي آبِ جوش و نمک، روي حرارت ملايم قرار دهيد، سپس گل‌کلم را آبکش کرده و در ظرفي حاوي آب و يخ بريزيد و مجدداً آبکش کنيد.

معجزه: حفظ سلامت قلب، تقويت ‌کننده سيستم ايمني بدن، کاهش کلسترول، پيشگيري از سرطان، کاهش خطر سکته، ضدالتهاب، تقويت‌کننده حافظه، ضد پيري، رفع  اختلالات کليه و کاهش ‌دهنده وزن.

کاربرد: گل‌کلم را مي‌توانيد به ‌صورت گل‌گل‌شده، کامل، خام يا پخته ‌شده به‌روش آب‌ پز يا بخارپز سرو کنيد. گل‌کلم به ‌سرعت مي‌پزد، طوري‌که براي بخارپزکردنِ آن، فقط 3دقيقه زمان کافي است؛ بنابراين آن را براي مدت طولاني نپزيد، زيرا حالت و طعم خود را از دست داده و بوي نامطبوعي در آن ايجاد مي‌شود. مي‌توانيد گل‌کلم را مزه‌دار کرده و در تابه‌اي حاوي کره تفت دهيد، معمولا از گل‌کلم به ‌همراه سبزيجات و صيفي‌جات ديگر، براي تهيه ترشي و شور استفاده مي‌شود؛ اما استفاده از آن در آشپزی فقط محدود به ترشی و شور نیست. در ادامه چند دستور غذا با گل‌کلم را آموزش داده‌ایم.

سالاد گل‌کلم: گل‌کلم آماده ‌سازي‌شده را به ‌همراه کنسرو ذرت (بدونِ آب)، کلم‌ برگ (خلالي خرد شده)، هويج (رنده‌ شده)، کشمش (شسته و آبکش ‌شده)، مقداري آب ‌ليموترش تازه، سس مايونز، کمي نمک و فلفل در ظرفي ريخته و با يکديگر مخلوط و سرو کنيد.

 کتلت گل‌کلم: 400 گرم گل‌کلم آماده‌ سازي‌شده را به‌مدت 3تا 4دقيقه، در قابلمه‌اي حاوي آبِ جوش و نمک روي حرارت ملايم، قرار دهيد تا بپزند، سپس آبکش کرده و در دماي محيط قرار دهيد تا کاملاً خنک شوند. در اين فاصله، 3 عدد تخم‌مرغ (هم ‌زده ‌شده) را به ‌همراه کمي نمک و فلفل سياه در ظرفي ريخته و مخلوط کنيد. گل‌کلم پخته و خنک ‌شده را با چنگال کاملاً له کنيد، سپس آن را به تخم‌‌مرغ اضافه و مخلوط کنيد. با قاشق سوپ ‌خوري، از مايه آماده ‌شده برداشته و در تابه‌اي حاوي روغنِ داغ، بريزيد. سطحِ آن‌ها را با پشتِ قاشق، صاف کنيد و بگذاريد روي حرارت ملايم سرخ شوند. پس از سرخ ‌شدن يک طرفِ آن‌ها، کتلت‌ها را برگردانيد تا طرفِ ديگر آن‌ها نيز سرخ شود، سپس کتلت‌ها را روي حوله کاغذي قرار دهيد تا روغنِ اضافي آن‌ها کاملاً گرفته شود. کتلت‌هاي گل‌کلم را در ظرف مورد نظر چيده و به ‌همراه نان و ترشي سرو کنيد.

 يتيمچه گل‌کلم: پياز (نگيني خرد شده) را در قابلمه‌اي حاوي روغنِ داغ، روي حرارت ملايم تفت دهيد تا نرم و شفاف شود، سپس مقداري زردچوبه (پودر شده)، نمک، فلفل قرمز و فلفل سياه را به آن افزوده و تفت دهيد. بادنجان (بدون پوست، تلخي‌گرفته و نگيني خرد شده)، کدو (بدون پوست و نگيني خرد شده)، سيب ‌زميني (نگيني خرد شده)، گوجه ‌فرنگي (نگيني خرد شده)، قارچ (خلالي خرد شده) و 2 پيمانه آب به قابلمه افزوده و حرارت را زياد کنيد تا جوش آيد. زماني‌که جوش آمد، حرارت را ملايم کنيد تا يتيمچه به‌مدت 45 دقيقه بپزد و آبِ آن کاملاً کشيده شود. رب‌گوجه‌فرنگي را در تابه‌‌اي حاوي روغنِ داغ، تفت دهيد تا خوش‌رنگ شود سپس در 15 دقيقه آخر پختِ يتيمچه، آن را به‌همراه گل‌کلم آماده‌سازي‌شده به قابلمه اضافه کرده و هم بزنيد، سپس سرو کنيد.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها