چگونه آشپزی را حرفه‌ ای بیاموزیم؟

چگونه آشپزی را حرفه‌ ای بیاموزیم؟

آشپزی هنری است آمیخته با علم، مهارت و البته استعداد. از این رو، شرط تسلط به این هنر در درجه نخست، علاقه و استعداد است. در واقع، استعداد به مثابه پلی است که می‌تواند چشم‌انداز تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ‌ای را محقق کند. اما آشپزی حرفه ‌ای بسیار گسترده‌تر از مفهوم اولیه‌ای است که در ذهن شما متبادر می‌شود. به عبارتی، مهارت، دانش و شناخت مواد اولیه و همچنین علم ترکیب آنها با یکدیگر برای خلق یک غذاست که مفهوم آشپزی حرفه ‌ای را عینیت می‌بخشد. حال، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه حرفه‌ ای آشپزی را بیاموزیم؟ راه‌های آموزش و یادگیری آشپزی هم مانند بسیاری از رشته‌ها و مهارت‌های دیگر محدود به یک منبع نیست. از آموزش‌های ساده در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و یوتیوب گرفته تا مجلات و کتاب‌های آشپزی همگی در پیشبرد و ارتقای سطح دانش آشپزی تاثیرگذار هستند. اما برای اینکه به صورت حرفه ای در این مسیر گام بردارید، به منبع بهتری نیاز دارید؛ منبعی به نام کلاس آشپزی. 

 

آموزش آشپزی حرفه ای

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بهترین منبع برای آموزش آشپزی حرفه ای، شرکت در کلاس آشپزی است. از مزیت حضور در کلاس آشپزی، رفع ابهام سوالات پیش آمده حین آموزش است که هنرجویان می‌توانند سوالات و اشکالات خود را از استاد مربوطه بپرسند و جای هیچ گونه ابهامی را بر جای نگذارند. 
شیوع ویروس کرونا و گسترش این پاندمی اگرچه اثرات منفی را از خود بر جای گذاشت، اما ویژگی‌های مثبتی را هم با خود به ارمغان آورد تا کفه بدی‌های این ویروس را سبک‌تر جلوه دهد. یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های خوب کووید، قوت بخشیدن به برگزاری کلاس‌های آنلاین بود که می‌توان آن را به عنوان نقطه عطفی در مبحث آموزش دانست. آموزشگاه سانازسانیا نیز از این قاعده مستثنی نبود و با تکیه بر دانش و تکنولوژی‌های روز از قافله عقب نماند و توانست علاوه بر آموزش حضوری آشپزی به مبحث آموزش آنلاین آشپزی نیز ورود کند. آموزش آنلاین آشپزی در آموزشگاه سانازسانیا نیز با همان کیفیت آموزش حضوری برگزار می‌شود، حتی از نظر پشتیبانی و رفع ابهام نیز خیلی قوی‌تر عمل می‌کند. به این صورت که در آموزش حضوری آشپزی، هنرجو فقط در روز تشکیل کلاس، آموزش مربوطه را خواهد دید و سوالات خود را می‌تواند جویا شود اما در آموزش آنلاین آشپزی، آموزش‌ها برای مدت طولانی در پلتفرم مربوطه باقی می‌ماند و هنرجو می‌تواند بارها به فیلم آموزشی موردنظر رجوع کند و آموزش برای او تکرار شود. علاوه بر این، برای هر کلاس، گروهی با حضور استاد تشکیل می‌شود که هنرجویان می‌توانند سوالات خود را مطرح و پاسخ خود را از استاد و مربی دریافت کنند. 

 

 

دوره‌ های آموزش آشپزی

برای اینکه یک شف حرفه ای شوید و بتوانید در تمام زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشید، باید دوره های آموزش آشپزی مختلفی را بگذرانید تا دانش شما در حوزه های مختلف آشپزی بالا برود. برای ارتقای سطح دانش کیفی، به نوعی باید خود را در اقیانوس آشپزی غرق کرد. یک شف حرفه ای باید هم به تکنیک‌ها و نکات تهیه غذاهای کشور خودش مسلط باشد و هم دانش کافی از فرهنگ غذایی کشورهای مختلف داشته باشد. اما نقطه مشترک همه شف‌های حرفه ای در هر جای دنیا، تسلط به مهارت آشپزی است. آموزشگاه سانازسانیا با تدوین دوره آشپز پایه بستری فراهم کرده تا هنرجویان بتوانند مهارت‌های ضروری برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ای را آموزش ببینند. مهارت کار با چاقو، نکات و تکنیک انواع برش‌، قصابی گوشت، مرغ و ماهی، شناخت و ترکیب ادویه‌ها و ... از جمله آموزش‌های طلایی برای تبدیل شدن به یک سرآشپز حرفه ‌ای است که در این دوره به طور مفصل به آن پرداخته می‌شود. علاوه بر این، سایر دوره‌هایی که در آموزشگاه آشپزی و شیرینی‌ پزی سانازسانیا برگزار می‌شود می‌توان به دوره آشپزی ملل، دوره آشپزی ایرانی، سبزی آرایی و گارنیش، دوره جامع قنادی که شامل شیرینی سنتی، شیرینی مدرن، شیرینی فرانسوی، دسر، کیک سازی، نان و کافی شاپ است اشاره کرد. همانطور که گفته شد، آشپزی و شیرینی‌ پزی مانند اقیانوسی است که انتهایی نمی‌توان برای آن متصور شد. از این رو، ساناز سانیا دوره‌هایی نیز تدوین کرده که می‌تواند نقشی تکمیل‌کننده در بالا بردن سطح دانش آشپزی و شیرینی پزی شما داشته باشد. دوره‌های کوتاه مدتی همچون فینگرفود، پیتزا، برگر، ساندویچ، سوخاری، ژامبون، سوسیس و کالباس، استیک، پاستا، سالاد، سس، سوپ، صبحانه، کباب ایرانی و ملل، رژیمی، غذاهای خمیری، غذاهای دریایی، دسرهای بوتیکی، چیزکیک، اسلایس، شیرینی‌ شب عید و ... از جمله کلاس‌های پرطرفدار در سانازسانیا محسوب می‌شوند که در کنار کلاس‌ها و دوره‌های اصلی می‌توانند بینش شما را نسبت به دنیای آشپزی و شیرینی پزی عمیق کنند.

 

 

دوره آشپزی ملل

یکی از جذاب‌ترین دوره های آموزش آشپزی در تمام آموزشگاه‌ها، دوره هایی است که مربوط به آموزش آشپزی ملل می‌شود. سیاست و منطق هر آموزشگاهی برای تدریس آشپزی ملل با آموزشگاه دیگر متفاوت است. ساناز سانیا نیز با تکیه بر موضوعات روز و رسپی های پرطرفدار و همچنین مواردی که در آزمون های فنی و حرفه ای وجود دارد، دوره آشپزی ملل خود را تدوین کرده است. دوره آشپزی ملل در آموزشگاه سانازسانیا در دو دوره ملل 1 و ملل 2 برگزار می‌شود. آشپزی برزیلی، آشپزی مکزیکی، آشپزی هندی، آشپزی اسپانیایی، آشپزی عربی و آشپزی چینی از جمله سبک‌های آشپزی است که در دوره ملل 1 تدریس می‌شوند. هر کدام از آنها نیز دارای 3 تا 4 دستور آشپزی هستند. علاوه بر این، آشپزی روسی، آشپزی فرانسوی، آشپزی یونانی، آشپزی اروپای شرقی، آشپزی ایتالیایی، آشپزی ترکیه ای نیز از مواردی است که در فهرست آشپزی ملل 2 وجود دارند.
با گذراندن این دوره ها علاوه بر دریافت مدرک داخلی آموزشگاه سانازسانیا که مدرکی معتبر و قابل ترجمه است، می‌توانید با شرکت در آزمون‌های سازمان فنی و حرفه ای کشور، مدرک فنی و حرفه ای نیز دریافت کنید. مدرک فنی حرفه ای یا دیپلم فنی و حرفه ای گواهینامه ای بین المللی و قابل ترجمه است که در تمام دنیا اعتبار آن تایید شده است. از این رو، افرادی که در نظر دارند به عنوان یک شف بین الملل در رستوران یا هتل‌‎های کشورهای دیگر مشغول به کار شوند، مدرک فنی و حرفه ای می‌تواند برای مهاجرت به آنها کمک شایانی کند. 

 

دوره آشپزی ایرانی

هر چقدر هم که علاقه به ساندویچ و پیتزا و سایر فست فودها در بین مردم زیاد شده است، اما هیچ کدام نمی‌تواند جای غذاهای ایرانی را بگیرد چرا که آشپزی ایرانی جزو جدایی‌ناپذیر از فرهنگ آشپزی ما تلقی می‌شود. با وجود اینکه آشپزی ایرانی به طور موروثی در خانواده‌ها دست به دست شده، اما انواع غذای سنتی ایرانی و غذای محلی ایرانی وجود دارد که مردم شهرهای دیگر از آن بی‌اطلاع هستند؛ بسیاری از این غذاها نیز به قدری خوشمزه و لذیذ هستند که جایشان در سفره تمام مردم ایران خالی است. شاید در نگاه اول، آشپزی ایرانی به قیمه و قرمه یا آبگوشت و کباب خلاصه شود. این در حالی است که غذایی مثل قلیه ماهی یا قلیه میگو که غذای محلی خطه جنوب کشور است، جایش در سفره مردم شهرهای دیگر هم خالی است. همچنین غذاهایی مثل ترشه تره یا باقلا قاتق از لذیذترین غذاهایی است که صرفا در رستوران‌های شمال کشور می‌توانیم از آنها لذت ببریم. آموزشگاه ساناز سانیا با هدف گسترش و احیای فرهنگ آشپزی ایرانی تمام این فرهنگ‌ها را در قالب آموزش آشپزی ایرانی گردآوری کرده و دوره‌ای با همین نام تدوین کرده است.
دوره آشپزی ایرانی، یکی از دوره‌های پرطرفدار و محبوب در آموزشگاه سانازسانیا است. این دوره که اکنون به صورت ورکشاپ در حال برگزاری است، در 8 روز (16 جلسه) برگزار می‌شود. این دوره شامل انواع صبحانه، آش، پیش ‌غذا، آبگوشت، کوکو، کتلت، کوفته، دلمه، پلو، ته ‌چین و خورش است. در این دوره با سفر به شهرهای مختلف ایران، با فرهنگ آشپزی آنها نیز آشنا می‌شوید و طیف وسیعی از غذاهای سنتی ایرانی را آموزش خواهید دید. همچنین از مزیت های این دوره آموزشی این است که در فهرست دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای نیز وجود دارد و می‌توانید با ثبت نام در آزمون این سازمان، مدرک فنی و حرفه‌ ای نیز دریافت کنید.

 

 

علاوه بر این، موسسه فرهنگی هنری پویاسازان سانازسانیا، پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش موفق به گردآوری و انتشار دایره ‌المعارف آشپزی ایرانی با عنوان «از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان» شد که کتابی جامع از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که روایت دستور پخت غذاهای ایرانی به سبک شهرهای مختلف را نیز در خود جای داده است. 

 

سبزی آرایی، میوه آرایی و گارنیش غذا

غذایی که تهیه و سر سفره یا میز شام چیدمان می‌کنید، هر چقدر هم که خوشمزه و خوش عطر و بو باشد، اگر ظاهر و جلوه مناسبی نداشته باشد، آنطور که باید و شاید نمی‌تواند ذائقه میهمان را به امتحان کردن آن غذا ترغیب کند. از این رو، تزیینات غذا امری بسیار مهم به شمار می‌رود. تزیین یا دیزاین غذا اگر بیش از تهیه خود غذا اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن ندارد. علاوه بر گارنیش و دیزاین غذا با سس، خاویار و گل‌های خوراکی، برای اینکه جلوه میز میهمانی را دو چندان کنید، می‌توانید با میوه‌ آرایی، گل آرایی و سبزی آرایی این کار را انجام دهید. آموزشگاه ساناز سانیا پکیج آشپزی خود را با دوره سبزی آرایی و گارنیش تکمیل می‌کند. این دوره آموزشی که در 8 جلسه برگزار می‌شود، تمام تکنیک‌های مربوط به میوه آرایی مثل حکاکی روی هندوانه و کدو حلوایی و ... را شامل می‌شود. همچنین گارنیش انواع لیوان، تهیه گل از صیفی‌جات و گارنیش با آنها، طراحی با سس، تهیه میز میوه با سبک‌های مختلف میوه آرایی، یخ و ژل تزریقی از جمله آیتم‌هایی هستند که در این دوره، آموزش داده می‌شوند. پس از گذراندن این دوره نیز می‌توانید در آزمون فنی و حرفه ای شرکت کرده و مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنید.

 

 

دوره قنادی

مخاطبان به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند، یک دسته به دنیای آشپزی علاقه‌ دارند و دسته دوم به حوزه قنادی. مبحث قنادی نیز بسیار وسیع است و دوره‌هایی همچون شیرینی، کیک، دسر و نان را شامل می‌شود. تهیه کیک خامه ای، آموزش کیک پزی، تزیین کیک با خامه، تهیه شیرینی تر و شکلات سازی از ساده‌ترین آموزش هایی است که در منوی قنادی کلاس هر آموزشگاهی وجود دارد. اما ساناز سانیا برای علاقه‌مندان به حوزه قنادی و شیرینی ‌پزی، دوره قناد پایه را تدوین کرده که هنرجو با شرکت در این دوره به اصول کلی و تکنیک‌های اساسی در پخت کیک، دسر، شیرینی تسلط پیدا می‌کند. خامه‌ کشی، کار با قیف و بریلو، کار با شکلات و ... از جمله آموزش‌های کلیدی است که علاقه‌مندان به این هنر باید به آن مسلط شوند. دوره هایی که زیرمجموعه پکیج قنادی در آموزشگاه سانازسانیا قرار دارد شامل: شیرینی خشک با فر، شیرینی خشک بدون فر، شیرینی مدرن، شیرینی فرانسوی، دسر، کیک سازی، کافی شاپ و نانوای نان فانتزی است که در 3 دوره نان 1، نان 2 و نان 3 برگزار می‌شود.

 

 

شیرینی پزی

دوره شیرینی پزی از جمله دوره‌هایی است که علاقه مندان خود را دارد. تجربه شیرینی پزی زمانی دل نشین می شود که از راه انداختن بوی تازه شیرینی در فضای خانه لذت ببرید. باید این عطر و بو را تجربه کنید تا مفهوم این جمله را درک کنید. اگر به شیرینی پزی پیشرفته علاقه دارید و می‌خواهید امسال شیرینی های شب عید را خودتان تهیه کنید و یا برای عصرهای دلچسب پاییز و زمستان خود را میهمان یک فنجان قهوه با شیرینی تازه کنید، خبر خوب اینکه آموزشگاه سانازسانیا دوره های جامعی از شیرینی پزی را تدوین کرده است که می‌توانید با ثبت نام در این کلاس‌ها انواع مختلفی از شیرینی را آموزش ببینید. شیرینی‌هایی مثل ساق عروس، پادرازی، نان چای قزوین، زولبیا و بامیه و ... از جمله شیرینی‌های کلاس شیرینی سنتی و مواردی مثل شیرینی گردویی، اسکار، کریسنت، رولت خامه ای، نان خامه ای، انواع کوکی از شیرینی هایی هستند که در کلاس شیرینی مدرن آموزش داده می‌شوند. اما کلاس شیرینی فرانسوی که دوره‌ای متفاوت و حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود، شامل شیرینی های خاص و پیچیده‌ای است که از آن جمله می‌توان به انواع ماکارون، اکلر، سنت انوره و ... اشاره کرد. 

 

 

دوره آموزش دسر

آنطور که مورخان حوزه غذا می‌گویند، قدمت دسر به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد؛ هرچند دسرِ آن روزها با معنا و مفهوم امروزی فاصله زیادی دارد، اما به هر حال، نقطه عطف حضور آن را روی میز شام می‌توان در قرن هفدهم جستجو و اثری از آن را پیدا کرد. حال اگر بخواهیم بگوییم دسر از کجا آمده و این چنین به فرهنگ غذای کشورها نفوذ پیدا کرده، سوالی است که شاید پاسخ آن برای بسیاری از مردم مبهم باشد. 
در حقیقت، دسر واژه‌ای انگلیسی است که از واژه فرانسوی Desservir گرفته شده؛ پس نتیجه می‌گیریم که خاستگاه دسر، فرانسه است. دسر از قرن هفدهم تاکنون دستخوش تغییرات فراوانی شده و با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده تا توانسته به شکل امروزی خود روی میز شام، چشم و دل میهمان‌ها را ببرد و مایه فخر و کلاس میزبان شود. 

 

 

شاید جالب باشد بدانید که دسر در گذشته به ویژه در قرن هفدهم و هجدهم به‌عنوان یک وعده پایانی روی میز حاضر نمی‌شد، بلکه یا بین وعده اصلی سرو می‌شد یا همراه آن‌ و گاهی اوقات قبل از وعده اصلی میل می‌شد. مربا یکی از مواردی بود که آن روزها به عنوان دسر روی میز حاضر می‌شد، تا اینکه بعدها با گذر زمان، میوه‌ها هم خود را در دنیای دسر جا کردند و دسرهای میوه‌ای ظهور کردند. امروز طیف دسرها آنقدر وسیع است که شاید بتوان تمام وعده‌های شام یک سال را با دسرهای غیرتکراری سرو کرد.
حالا دسر نه فقط در فرانسه، بلکه در همه جای دنیا به جزو جدایی‌ناپذیر از میز شام به ویژه در میهمانی‌ها تبدیل شده است، طوری که از نگاه بسیاری از افراد وعده اصلی بدون دسر، شام به حساب نمی‌آید. 
در ذهن‌تان، تصویری از یک میز شام را مجسم کنید؛ میزی با حضور پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر. اما بی‌تردید آنچه بیشتر از همه چشم‌نوازی می‌کند، دسر است. قدرت جذب دسر آنقدر بالاست که هیچ‌کس دست رد به سینه آن نمی‌زند؛ حتی کم‌اشتهاترین افراد هم نمی‌توانند به آن «نَه» بگویند. خلاصه دسر است که با ظاهر شیک و طعم و رنگ خاص، کام همه میهمان‌ها را تسلیم خود می‌کند. 
شاید برخی افراد با این تصور که دسر، چون از خانواده شیرینی است، خود را از سرو آن منع یا محدود کنند. اما باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است. دسرها معمولاً سرشار از مواد مغذی هستند که در هضم غذا نیز عملکرد عالی دارند. دسرهایی همچون پای کدوحلوایی، دسرهای آجیلی، دسرهای میوه‌ای و دسرهای حاوی شکلات تلخ همه و همه می‌توانند ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن را تامین کنند؛ فقط آنچه اهمیت دارد این است که نباید در سرو آن‌ها زیاده‌روی کرد. 
همه این موارد دست به دست هم داد تا ساناز مینایی با تحقیق و پژوهش‌های خود و همچنین گذراندن دوره‌های مختلف از معتبرترین آموزشگاه‌های جهان از جمله لندن، دبی، فرانسه و آمریکا تدوین دوره دسرساز بین الملل را در دستور کار برنامه‌‎های آموزشی آموزشگاه قرار دهد و منویی از برترین دسرها را برای آموزش انتخاب کند. دوره دسرساز بین الملل یا دسر مدرن که در آموزشگاه سانازسانیا به صورت ورکشاپ در حال برگزاری است، شامل یک دوره سه روزه کامل (9 جلسه‌ای) است که انواع چیزکیک، انواع تارت، انواع کرم، انواع پای و دسرهای خاصی همچون پاناکوتا و کادایف از جمله مواردی هستند که در این دوره آموزشی، تدریس می‌شوند. دسر نیز از جمله دوره‌هایی است که هنرجویان می‌توانند علاوه بر دریافت مدرک معتبر و قابل ترجمه از آموزشگاه، نسبت به دریافت مدرک فنی و حرفه ای آن نیز اقدام کنند.

 

دوره آموزش کیک

آرد، شکر، تخم‌مرغ و کره؛ ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مواد در آشپزخانه که با همکاری یکدیگر می‌توانند غوغایی در آشپزخانه راه بیاندازند؛ غوغایی از جنس عطر و طعم. خواه باور داشته باشیم و خواه نداشته باشیم، کیک به ویژه کیک‌های خانگی جزو آن دسته از خوردنی‌هایی است که نمی‌توان از سرو آن چشم‌پوشی کرد. کافی است عطر و بوی کیک تازه به مشام‌تان بخورد تا اراده خود را تسلیم حس بویایی‌تان کنید. 
اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید این خوشمزه دوست‌داشتنی که در میهمانی، تولد، جشن‌ها و ... حضوری ثابت دارد، از کجا آمده است؟ آنطور که مورخان و محققان حوزه غذا می‌گویند، کیک در اصل از واژہ اسکاندیناویایی یا نروژی KAKA نشات گرفته و بعدها با عنوان Cake وارد فرهنگ زبان انگلستان شده است. 

 

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا شکل و ظاهر بیشتر کیک‌ها گرد است؟ باید بدانید که تهیه کیک‌ها به صورت گرد اصلا تصادفی یا از روی سلیقه نبوده است. مورخان این حوزه، ظاهر گرد کیک‌ها را به اعتقادات مردمان عصر باستان نسبت می‌دهند. در واقع، در گذشته اعتقاد مردم به ماه و خورشید بسیار زیاد بود و آن‌ها را مقدس می‌دانستند و به احترام تقدس خورشید و ماه، کیک‌ها را به‌‎صورت گرد تهیه می‌کردند، طوری که اکنون نیز این ظاهر گرد به قوت خود باقی مانده است. 
با توجه به این که سال‌هاست آموزشگاه‌های مختلف دوره‌های متفاوتی را برگزار می‌کنند، اما به جرات می‌توان گفت یکی از دوره‌هایی که همواره برای علاقه‌مندان و هنرجویان تازگی داشته، دوره آموزش کیک یا کیک‌ سازی است. 
دوره کیک سازی در آموزشگاه سانازسانیا هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از پرطرفدارترین دوره‌های آموزشی در این آکادمی محسوب می‌شود. دوره کیک سازی یک دوره ورکشاپ دو روزه (6 جلسه‌ای) است که کیک‌هایی همچون پاندکیک توت‌فرنگی، کیک شکلاتی، کیک آناناس، کاپ‌کیک هویج و ردولوت، چیزکیک سن سباستین و بسیاری دیگر از مواردی هستند که در این دوره، آموزش داده می‌شود.

 

دوره آموزش کافی شاپ

کافی شاپ، قهوه سرا، باریستا و ... از جمله واژه‌های شیک و لاکچری در این حوزه محسوب می‌شوند که توانسته با هنر و زیبایی‌های خود طرفداران زیادی را جذب خود کند. قهوه که به خودی خود، طعمی خاص و منحصر به فرد دارد، وقتی با هنر باریستا تلفیق می‌شود و شکلی زیبا را در خود خلق می‌کند، تمام آنچه باید بگوید را می‌گوید. علاوه بر این، مدیریت کافی شاپ، یکی از مشاغل پردرآمد این روزها تلقی می‌شود که همین امر باعث شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای قهوه و نوشیدنی برای دریافت مدرک معتبری همچون مدرک فنی و حرفه ای به آموزشگاه هایی مراجعه کنند که دوره تخصصی کافی شاپ در آنجا برگزار می‌شود. اما خبر خوب اینکه آموزشگاه سانازسانیا سال‌هاست دوره تخصصی کافی شاپ را در برنامه‌های آموزشی خود دارد و با بهره‌گیری از برترین اساتید این حوزه، هنر کافی شاپ را به هنرجویان آموزش می‌دهد. 
شناخت تکنیکال دستگاه اسپرسو، اصول و مبنای عصاره‌گیری، تهیه فوم شیر، پورینگ شیر، معرفی ابزار قهوه دمی، قهوه‌های بر پایه اسپرسو، لاته و ... و معرفی ابزار بار سرد و آموزش انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم از جمله مواردی است که در دوره کافی شاپ ساناز سانیا تدریس می‌شود.

 

 

دوره آموزش نان

همانطور که بوی قهوه حس خوشایندی در ما ایجاد می‌کند، بوی تازه نان نیز همین ویژگی را دارد و می‌تواند حس چشایی را ترغیب کند. در واقع، حضور نان در سفره – دست‌کم برای ما ایرانی‌ها - آنقدر ملموس است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را از سبد غذایی حذف کرد، چرا که ویژگی بسیاری از خوراک‌های ایرانی به این صورت است که باید با نان سرو شوند. به عبارت دیگر، فرهنگ آشپزی و تغذیه ایرانی تا حد قابل توجهی نان‌محور است. شاید دلیل اصلی آن به این موضوع برمی‌گردد که نان، قوت غالب در فرهنگ تغذیه اکثر کشورها است؛ همین موضوع مهم کافی است تا ذهنیت ما را پذیرای سرو انواع مختلف نان در طعم‌ها و اَشکال گوناگون کند تا حدی که احساس تکراری بودن نسبت به آن نداشته باشیم. 
علاوه بر این‌ها، نان از قدیمی‌ترین خوراک‌هایی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، قدمتی 10 هزار ساله دارد که با گذر زمان این خوراک ساده دستخوش تغییراتی شده و طعم و بافت بهتری پیدا کرده است. 
آنطور که در تاریخچه نان آمده است، نان‌های اولیه، به شکل مسطح تهیه می‌شدند مانند نان لواش و تافتون. اما رفته‌رفته تغییرات ظاهری در شکل و بافت آن‌ها اتفاق افتاد، طوری که امروز، نان دیگر آن سادگی گذشته را ندارد و تهیه آن مستلزم آگاهی از رمز و رموز خاصی است که حرفه‌ای‌ها این رموز را خوب می‌شناسند. حالا دیگر نان برای ابراز وجود و معرفی خود نمی‌تواند در یکی دو جمله خلاصه شود، بلکه به یک کتاب نیاز دارد تا بتواند حرف‌هایش را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندانش برساند.

 

اما چرا باید تمام این جذابیت‌ها و احساسات خوش را به حضور در خیابان و گذر از کنار نانوایی و نان‌پزی مشروط کرد؟! اگرچه سرو نان بسیار لذت‌بخش است، اما باید بدانید که این لذت دوچندان خواهد بود، اگر خودتان دست به تهیه آن بزنید. آستین‌ها را بالا بزنید و کاربری آشپزخانه را برای مدتی کوتاه به نانوایی تغییر دهید. با ساده‌ترین مواد مثل تخم‌مرغ، آرد، شیر، مخمر و ... پخت انواع نان خانگی را تجربه کرده و فضای خانه را از عطر دل‌انگیز نان تازه پُر کنید. آموزشگاه ساناز سانیا به دلیل جذابیت موضوع و محبوبیت بالای آن، دوره آموزش نان را در 3 دوره آموزش می‌دهد که در دوره نان 1 تمام مهارت های نانوایی آموزش داده می‌شود که پیش نیاز دوره های نان 2 و نان 3 است.
نانوای نان حجیم و نیمه حجیم با تخصص فردار ماهر و نانوای نان حجیم و نیمه حجیم با تخصص خمیرساز ماهر از جمله مدارک بین المللی نانوایی است که سازمان فنی و حرفه ای کشور در زمینه نانوایی ارایه می‌دهد. 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها