رایج‌‌ترین اشتباهات در آشپزی با تخم‌‌مرغ

رایج‌‌ترین اشتباهات در آشپزی با تخم‌‌مرغ

آشنایی با رمز و راز پُرکاربردترین ماده در آشپزی

یکی از مواد غذایی که بسیار در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قطعاً تخم‌‌مرغ است، این ماده پُرپروتئین و مقوی این قابلیت را دارد که در انواع غذا، کیک و شیرینی‌ استفاده شود. علاوه بر این‌ها، خود به تنهایی قادر است با حفظ نقش اول، در چندین رسپی مختلف نقش‌آفرینی کند. نیمرو، املت، فریتاتا، تخم‌‌مرغ آب‌پز، تخم‌مرغ پوشه و غیره از جمله مواردی هستند که تخم‌مرغ پای ثابت آن‌هاست؛ اما همین دستورات اگرچه ساده به نظر می‌رسند، اما رازهایی نهفته دارند که اگر به آن‌ها دقت نشود، نتیجه کار آن‌طور که باید نمی‌شود. به بیان دیگر، همین تخم‌مرغ ساده، آن‌قدر پیچیدگی در خود دارد که رعایت نکردن آن‌ها به اشتباهات رایج تبدیل شده است. در زیر رایج‌ ترین این اشتباهات را با شما در میان می‌گذاریم تا از این پس، از آشپزی با تخم‌مرغ بیشتر لذت ببرید.

شکستن تخم‌مرغ در لبه ظرف

اول از همه اینکه نباید تخم‌مرغ را لبه ظرفی (تابه‌ای) که از آن برای پخت استفاده می‌کنید، بشکنید؛ چراکه با این کار ممکن است تکه‌ ای از پوسته تخم‌مرغ به داخل تابه بیافتد و در نهایت املت یا فریتاتای زیبای شما را خراب کند. برای این کار، بهتر است تخم‌مرغ را به‌ آرامی روی لبه صاف پیشخوان آشپزخانه بزنید، سپس آن را بالای تابه بگیرید و از هم باز کرده تا محتویات آن داخل تابه بریزد. در صورتی‌که تکه کوچکی از پوسته تخم‌مرغ داخل تابه افتاد، با تکه دیگری از پوسته آن را بردارید.

به‌ اندازه کافی هم نزدن

برای تهیه اسکرمبلداگ یا املت، مخلوط تخم‌مرغ باید به‌طور یک دست زردرنگ و عاری از هرگونه سفیدی باشد. برای همزدن صحیح تخم‌مرغ، از یک چنگال یا همزن پره‌ای استفاده کنید و به‌ صورت دورانی هم بزنید. با همزدن صحیح تخم‌مرغ، حتی تهیه ساده‌ترین رسپی‌ها هم طوری زیبا و خوش‌طعم به‌ نظر می‌رسند، گویی که در بهترین رستوران‌ها آن را سرو می‌کنید.

خیلی سریع پختن اسکرمبلداگ

به نظر می‌رسد تهیه اسکرمبلداگ در زمان‌هایی که وقت ندارید یا عجله دارید، ساده‌ترین غذا باشد، اما باید بدانید که خیلی هم نباید با عجله و در سریع‌ترین زمان آن را تهیه کرد. زمانی‌که شما اسکرمبلداگ را خیلی سریع روی حرارت زیاد می‌پزید، تخم‌مرغ‌ها خشک می‌شوند. اسکرمبلداگ باید خیلی آرام روی حرارت کم پخته شود تا حالت پفکی و جذاب داشته باشد. نگران نباشید، این کار خیلی هم طول نمی‌کشد.

چسبیدن تخم‌مرغ به تابه

تخم‌مرغ قابلیتی دارد که می‌تواند همه مواد غذایی را به هم بچسباند، استفاده از این ماده غذایی در انواع کوکو و کیک‌ هم مصداق بارز آن است؛ اما اگر دقت نکنید، این قابلیت چسبندگی باعث دردسر هم خواهد شد، مثل چسبیدن به تابه. از این‌رو، برای جلوگیری از چسبیده شدن تخم‌مرغ به تابه، باید از تابه‌های نچسب استفاده کنید.

استفاده نکردن از روغن کافی برای سرخ کردن

هرچند استفاده از یک تابه نچسب، اولین قدم است، اما نوع و میزان روغن مورد استفاده نیز نباید نادیده گرفته شود. در مورد روغن خساست به خرج ندهید. کره، روغن زیتون یا روغن نارگیل از روغن‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای سرخ کردن تخم‌مرغ استفاده کرد. با این کار، به‌راحتی می‌توان تخم‌مرغ را از تابه بردارید و در بشقاب مورد نظر قرار دهید، بدون اینکه شکل و فرم آن به هم بریزید.

آب‌پز کردن تخم‌ مرغ در آب جوش

هیچ‌ چیز بدتر از این نیست که تخم‌ مرغ آب‌پز هنگام پخت، ترک بخورد. در این حالت، سفیده تخم‌مرغ پوسته را می‌شکافد و بیرون می‌زند. حال اگر قصد داشته باشید که از این تخم‌مرغ‌ها برای پذیرایی و جلوه دادن به سفره و میز استفاده کنید، دیگر نمی‌توانید. برای آب‌پز کردنِ تخم‌مرغ‌ها، همیشه آن‌ها را در آب سرد ریخته و روی حرارت قرار دهید تا کم‌کم خود را با درجه حرارت بالا تطبیق دهند و به طور یکدست بپزند.

آب‌پز کردن تخم‌ مرغ‌های خیلی تازه

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که پس از آب‌پز کردن تخم‌مرغ، هنگام پوست کندن آن‌، نیمی از تخم‌مرغ هم همراه پوسته جدا شده باشد. فکر می‌کنید دلیل این اتفاق چیست؟ پاسخ خیلی ساده است، شما از تخم‌مرغ‌هایی استفاده کرده‌اید که خیلی تازه بوده‌اند؛ بنابراین، برای آب‌پز کردن از تخم‌مرغ تازه استفاده نکنید.

شکاندن تخم‌مرغ مستقیم در آب (برای تخم‌ مرغ پوشه)

زمانی‌که شما تخم‌مرغ را مستقیم در تابه یا قابلمه‌ حاوی آبی که می‌خواهید تخم‌مرغ را در آن پوشه کنید، بشکنید، شاهد جدا شدن تخم‌مرغ از هم و پخش شدن آن در سراسر سطح تابه خواهید بود. این کار برای تهیه یک سوپ حاوی تخم‌مرغ اشکالی ندارد، اما اگر قصد تهیه رسپی‌هایی همچون اگ بندیکت را دارید، به هیچ ‌وجه این‌گونه عمل نکنید. به‌جای این کار، تخم‌مرغ را در ظرف کوچکی بشکنید، سپس به‌راحتی و به‌آرامی آن را داخل تابه یا قابلمه حاوی آب، سُر دهید.

پوشه کردن تخم‌ مرغ در قابلمه کوچک

برای تهیه تخم‌مرغ پوشه باید فضا به اندازه‌ای کافی باشد که تخم‌ مرغ به‌طور یکدست بپزد. برای این کار از یک قابلمه بزرگ یا یک تابه گود با ارتفاع تقریباً 7.5 سانتی‌متر آب نیاز دارید. دقت کنید که برای این کار عجله نکنید. اگر هنوز مشغول آماده کردن بقیه مواد غذای موردنظر هستید، تخم‌پوشه را در ظرف حاوی آب گرم نگه دارید.

   

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها