با سبزیجات چگونه رفتار کنیم؟

با سبزیجات چگونه رفتار کنیم؟

اصول نگهداری سبزیجات

سبزیجات معطر را به فراخور نیاز به شیوه‌های مختلفی در آشپزی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات نیاز است که یک سبزی را به‌شکل تازه استفاده کرد و گاهی هم به‌دلیل دسترس نبودن تازه آن، باید خشک، پودر یا فریزشده سبزیجات را استفاده کرد؛ اما استفاده از شکل‌های دیگر غیر از نوع تازه نیز برای خود اصولی دارد که باید بدانید. خشک، پودر و فریز کردن سبزیجات، هر کدام شیوه خاص خود را دارند تا بهترین کیفیت را در آشپزی داشته باشند. در ادامه شما را با نگهداری سبزیجات به شیوه‌های مختلف آشنا می‌کنیم:

فریز کردن

بهترین روش برای نگهداری سبزیجات بدون اینکه خواص آن‌ها از بین برود، فریز کردن آن‌ها است. برای این منظور، سبزیجات را پس از پاک کردن و شستن، خرد کرده و در کیسه‌های مخصوص فریزر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هوای داخل کیسه کاملا خالی شده است. پس از آن، درِ کیسه را ببندید و با درج مشخصات و تاریخ در فریزر قرار دهید.

خشک کردن

خشک کردن هم یکی دیگر از روش‌های نگهداری سبزیجات است. مزیت این روش نسبت به فریز کردن، حفظ طعم و عطر آن است. عمل خشک کردن سبزیجات را حتما در سایه انجام دهید، همچنین برای آسان‌تر خشک کردن سبزیجات، می‌توانید آ‌ن‌ها را با ساقه بشویید، سپس دسته کرده و با نخ ببندید و به‌صورت آویزان در سایه، معرض باد یا جلوی باد پنکه یا کولر قرار داده تا سریع‌تر خشک شوند. پس از خشک شدن، ساقه‌ ها را جدا کرده، برگ‌ها را در شیشه‌های تیره‌رنگ بریزید و در محل خنک نگهداری کنید. تنها عیب روش خشک کردن، این است که از ارزش غذایی سبزیجات کمی کاسته می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های سریع خشک کردن سبزیجات این است که برگ‌های سبزیجات شسته‌شده را یک دقیقه در مایکروویو با حرارت بالا قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

نگهداری سیر

برای نگهداری سیر در مدت زمان طولانی، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌ها این است که سیرها را به‌صورت برعکس (ریشه در بالا قرار گیرد) در سبد چیده و در جای خنک نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود سیر دیرتر حالت خود را از دست داده و پوک شود.

روش دیگر آن است که سیرها را از پوسته جدا کرده، حبه‌های آن را همراه روغن زیتون (بدون بو) داخل شیشه مناسبی ریخته و درِ آن را محکم ببندید. این عمل باعث می‌شود سیر حالت خود را حفظ کند، ضمن اینکه روغن زیتون نیز طعم‌دار شده و می‌توان از آن در خوراک‌های مختلف استفاده کرد.

خشک کردن فلفل کبابی

فلفل‌های کبابی را در رنگ‌های مختلف به نخ کشیده و در آشپزخانه آویزان کنید. با این کار ضمن اینکه آشپزخانه شما تزیین می‌شود، می‌توانید در زمان نیاز، آن‌ها را پودر کرده و در آشپزی استفاده کنید تا طعم تازه‌تر و قوی‌تری را به خوراک خود هدیه دهید.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها