باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

باورهای غلط در مورد مصرف آجیل

آیا خوردن آجیل باعث اضافه‌وزن می‌شود؟!

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد همچنان مبهم باقی مانده، این است که آیا خوردن آجیل باعث چاقی می‌شود یا خیر؟! با توجه به فرا رسیدن تعطیلات عید و حضور آجیل و خشکبار در سفره‌های نوروزی، این نگرانی برای بسیاری از افراد به‌ویژه آن دسته که در رژیم غذایی به سر می‌برند، تشدید می‌شود. حال فرا رسیدن تعطیلات نوروزی را بهانه‌ای قرار دادیم تا پاسخ این پرسش را از زبان یک کارشناس تغذیه دریافت کنیم. دکتر ویکی، پزشک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه هاروارد حقایقی را در مورد مصرف آجیل ارایه کرده است که از نظر او هیچ ارتباطی بین مصرف آجیل و اضافه وزن وجود ندارد.

آجیل باعث چاقی می‌شود، یک تصور کاملاً اشتباه است

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خوردن آجیل به‌دلایل برخورداری از میزان کالری و چربی بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این در حالی است که این تصور کاملاً به اشتباه در بین مردم جا افتاده است. دکتر ویکی در این‌باره می‌گوید: خوردن آجیل نه‌تنها باعث اضافه وزن نخواهد شد، بلکه به‌دلیل برخورداری از فواید فراوان، نقش مهمی در بازیابی سلامت هم ایفا می‌کند.

آجیل باکیفیت، باعث چاقی نمی‌شود

تحقیقات یکی پس از دیگری انجام شد و همه بی‌ارتباط بودن مصرف آجیل با اضافه وزن را تایید کردند. کیفیت غذا یعنی همه چیز! و این نکته بسیار مهمی است. به عبارت دیگر، مصرف آجیل باکیفیت منجر به اضافه وزن نخواهد شد به این معنا که باید آجیل را به‌صورت خام و ارگانیک مصرف کنید؛ انواع آجیل رُست‌شده، شور، عسلی یا شکری‌شده قطعاً می‌توانند منجر به چاقی و اضافه وزن شوند.

دکتر ویکی می‌گوید تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده است که نتیجه چند مورد را با شما در میان می‌گذارم. در یکی از این تحقیقات، به رژیم غذایی تعدادی از افراد برای مدت 6 ماه، روزانه 2 مُشت آجیل اضافه شد. از نظر مصرف کالری، این افراد پس از 6 ماه، باید چیزی نزدیک به 7 کیلوگرم وزن اضافه می‌کردند، اما چیزی که اتفاق افتاد خیلی متفاوت بود؛ مردان چیزی کمتر از 450 گرم وزن اضافه کردند و زنان چیزی حدود 100 گرم که البته این اعداد و ارقام در طول یک دوره 6 ماه از نظر آماری اصلاً مهم نیست. در تحقیق دیگری نیز، یک گروه از افراد برای مدت 8 هفته روزانه 3 مُشت گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کردند و پس از اتمام دوره، هیچ اضافه‌وزنی متوجه هیچ‌کدام نشد.

آجیل‌خورها چربی کمتری دارند

شاید این سوال برایتان مطرح شود که مصرف آجیل در طولانی‌مدت قطعاً منجر به چاقی می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد، آجیل باکیفیت (خام و ارگانیک) موجب چاقی نمی‌شود، چه برای دو ماه مصرف شود چه برای دو سال. اگر نگاهی به آجیل‌خورهای حرفه‌ای داشته باشید، متوجه می‌شوید که چربی ناحیه شکم این افراد نسبت به بقیه گروه‌ها بسیار کمتر است. تاثیر مصرف آجیل در سلامت و ثبات وزن بدنی تا این حد است که اگر کالری دریافتی بدن از طریق مصرف شکلات و شیرینی را با خوردن آجیل جبران کنید، متوجه تاثیر و تغییر در وزن خود خواهید شد. تنها کافی است دو هفته شیرینی و شکلات مصرف کنید تا افزایش وزن را در خود آشکارا مشاهده کنید، در حالی‌که آجیل، چنین تغییری در بدن ایجاد نمی‌کند.

آجیل‌خورها کمر باریک هستند

تحقیقات ثابت کرده افرادی که آجیل و سبزیجات را به‌عنوان یک ماده غذایی ثابت در سبد غذایی خود دارند، از کمرهای باریک‌تری نسبت به افرادی برخوردارند که گوشت جایگاه اصلی را در سبد غذایی‌شان اشغال کرده است. تحقیق دیگری نیز ثابت کرده که افراد لاغرتر تمایل بیشتری به خوردن آجیل دارند.

محققان هاروارد چه می‌گویند؟

نتیجه تحقیقات و بررسی‌های محققان دانشگاه هاروارد حاکی از این است که چاقی و اضافه وزن با مصرف مواد غذایی بی‌ارزش مانند نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و گوشت قرمز ارتباط مستقیم دارد، این در حالی است که کاهش وزن در اثر مصرف سبزیجات، آجیل، میوه و غلات کامل حاصل می‌شود. نتیجه کلی تحقیقات آن‌ها بیان می‌دارد که مصرف مواد غذایی کم‌فرآوری‌شده نظیر آجیل، سبزیجات و غلات کامل را باید افزایش داد.

اما سوال اصلی؛ چرا آجیل باعث چاقی نمی‌شود؟

این مساله دلایل زیادی دارد. سرکوب اشتهاب و تقویت سوخت و ساز چربی‌ها یا به اصطلاح چربی‌سوزی از مهم‌ترین آن‌هاست. برای اثبات این مدعا، محققان به دو گروه از افراد، اسموتی دادند. یک گروه اسموتی با میوه‌هایی همچون آناناس، توت‌فرنگی، موز و... سرو کردند و گروه دوم این اسموتی را به‌علاوه گردو پودرشده مصرف کردند. گروه اول از اسموتی لذت نبردند و سرو این دسر برایشان رضایت‌بخش نبود، لذا به دنبال اسموتی یا نوشیدنی دیگری بودند تا عطش خود را رفع کنند، اما گروه دوم از سرو اسموتی خود بسیار راضی بودند و دلیلی برای مصرف نوشیدنی دیگری نداشتند؛ درواقع، گردو سیرکننده، اشتهاکُش و چربی‌سوز است.

چرا باید آجیل بخوریم؟

یافته‌های محققان ثابت کرده که مصرف آجیل، می‌تواند سطح التهاب را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش دهد و درنتیجه عملکرد شریان‌ها را بهبود بخشد. صرف‌نظر از اینکه مصرف آجیل تاثیری در افزایش وزن ندارد، باید بدانید که این دسته از مواد غذایی، سرشار از فیبر هستند که سیستم گوارش بدن را سالم نگه می‌دارند و خاصیت ضدالتهابی هم دارند. آجیل‌ها دارای چربی‌های سالمي هستند که کار محافظت از قلب را انجام می‌دهند. مصرف آجیل می‌تواند حتی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را تا نصف کاهش دهد.

نظرات

مطالب مرتبط

آشنایی با تمرینات هوازی

ورزش‌هایی که به‌طور مستمر بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام انجام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب باشد، تمرینات هوازی هستند.

آشنایی با تمرینات بدن‌سازی

بسیاری از افراد به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند و تمرین‌ ورزشی انجام می‌دهند و همین تمرین‌ها باعث تقویت توان آن‌ها می‌شود.

حفظ تناسب اندام

می‌توان با رعایت یک سری نکات کلیدی و انجام کارهای ساده، هم از تعطیلات لذت بُرد و هم تناسب اندام را حفظ کنیم.

با کلسترول بالا چه کنیم؟

کلسترول بالا یکی از مشکلات جدی در جامعه امروز به شمار می‌رود و پرهیز از برخی خوراکی‌ها یکی از بهترین‌ راهکارها برای حل این بحران سلامتی محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها