اهمیت وجود حبوبات در رژیم غذایی

اهمیت وجود حبوبات در رژیم غذایی

حبوبات فوايد زيادي دارند، اين در حالي است که اکثر مردم تمايل به مصرف اين دسته از مواد غذايي پُرفايده را ندارند. در واقع، اگر از فوايد و مزاياي حبوبات براي سلامتي آگاهي داشته باشيد، با آغوش باز به استقبال اين گروه از مواد غذايي خواهيد رفت.
آشپزي با حبوبات نه‌تنها آسان است؛ بلکه استفاده از آن به جهت برخورداري از فوايد سلامتي، مي‌تواند وعده‌هاي غذايي را تقويت کند. صرف‌نظر از اينکه چه نوع حبوباتي (نخود، لوبيا، عدس و لپه) را در غذاي خود استفاده مي‌کنيد، مطمئن باشيد که استفاده از آن‌ها به يک‌بار خلاصه نمي‌شود و به سبد غذايي‌تان اضافه خواهند شد.
 

اما این همه تاکید چرا؟

موادمغذی موجود در حبوبات

حبوبات دارای یکی از کامل‌ترین بسته مواد مغذی ضروری است که مهم‌ترین آن‌ها پروتئین، فیبر، ویتامینB ، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی هستند و مصرف آن‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم توصیه می‌شود. برای مثال، نخود دارای پروتئین، فیبر، آهن و منیزیم است که مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

 

حبوبات و خاصیت سیرکنندگی

وجود فیبر در حبوبات یعنی خداحافظی با پُرخوری! به این معنا که گنجاندن آن‌ها در سبد و وعده غذایی کمک می‌کند تا به احساس سیری کامل برسید. این احساس به‌ زمان هضم شدن فیبر برمی‌گردد، طوری‌که بدن برای هضم آن به زمان بیشتری نیاز دارد و همین مساله باعث می‌شود تا در تمام طول روز، احساس ولع برای پُرخوری پیدا نکنید.
با این اوصاف، می‌توان مصرف حبوبات را یکی از شیوه‌های کارآمد و تاثیرگذار در مدیریت وزن عنوان کرد.

 

کُند کردن روند پیری با مصرف حبوبات

اگر با افرادی که عمر طولانی دارند صحبت کنید، قطعا استفاده از گیاهان و سبزیجات و به‌طور کلی پیروی از رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری را مهم‌ترین عامل، عنوان می‌کنند. محققان نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش مصرف گوشت قرمز و همچنین مصرف مداوم حبوبات، بدن را در برابر سرطان‌های خاص محافظت می‌کند. حبوبات، دارای سطح آنتی‌اکسیدان بالایی هستند که فواید زیادی برای سلامتی بدن به‌همراه دارند. 

 

نقش حبوبات در کاهش کلسترول بد بدن

بررسی‌ها و تحقیقات صورت‌گرفته حکایت از این دارند که مصرف متداول حبوبات می‌تواند تنها در ظرف مدت سه هفته، سطح کلسترول بد بدن را کاهش دهد. فیبر حل‌شدنی در حبوبات، جذب کلسترول بد در روده را کاهش می‌دهد و این خاصیت، برگ برنده حبوبات در مقایسه با سایر مواد غذایی است.

 

ارزان و در دسترس بودن

حبوبات در مقایسه با گوشت قرمز و ماهی بسیار ارزان هستند، به همین دلیل می‌توان هر هفته و از هر جایی، انواع مختلف آن را خرید و در وعده‌های غذایی استفاده کرد. حبوبات را چه به‌صورت کنسرو بخرید و چه به‌صورت خشک، قطعا سرمایه‌گذاری بزرگی برای سلامتی خود خواهید کرد. 

 

مفید برای محیط زیست

رژیم‌های مبتنی بر گیاهان که حبوبات بخش مهمی از آن‌ها هستند -نسبت به خوراك‌هاي گوشتی- از نظر زیست‌محیطی پایدارترند. مصرف حبوبات، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و برای محیط زیست مناسب‌تر هستند. همچنین جالب است که بدانید کشت حبوبات به محیط، آب و انرژی کمتری از سایر محصولات نیاز دارد.

 

5 استفاده مختلف از حبوبات در آشپزی

حبوبات را می‌توان به شیوه‌های مختلفی در آشپزی استفاده کرد و لذت برد:
1) نخود را در مخلوط‌کن هم بزنيد و با آن حُمُص خانگی تهیه کنید.
2) لوبیا قرمز را به گوشت اضافه کنید و با نان تاکو سرو کنید.
3) از لپه در سوپ‌ها استفاده کنید و سرمای زمستان را با گرمای سوپ، لذت‌بخش کنید.
4) نیمی از گوشت را در غذاها با لپه جایگزین کنید.
5) لوبیا سفید را در سالاد اضافه و مخلوط کنید.

 

حبوبات کنسروشده یا خشک؛ کدام بهتر است؟

•    حبوبات کنسروشده را می‌توان خیلی راحت و سریع به انواع مختلف غذا همچون کاری، سوپ‌ و سالاد اضافه کرد.
•    کنسرو حبوبات را پس از باز کردن در آبکش بریزید، سپس بشویید تا حداقل 40 درصد از شوری آن‌ها گرفته شود. این کار علاوه بر کمک به هضم راحت، از خاصیت نفخ‌‌ آن‌ها نيز جلوگیری می‌کند؛ اما حبوبات خشک و نپخته، زمان بیشتری برای آماده‌سازی نیاز دارند، چراكه باید آن‌ها را از 24 ساعت قبل، در مقداري آب خيس كنيد.
•    اما از نظر تغذیه، زماني‌كه حبوبات کنسروی، شسته شده و شوری آن‌ها گرفته می‌شود، تفاوت فاحشی با نوع خشک ندارند. فرقی ندارد که کدام نوع را استفاده می‌کنید، مهم این است که حبوبات را در وعده غذایی خود جای دهید.
 

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

همه چیز در مورد نخودفرنگی

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به صورت فصلي کشت ميشود و طرفداران بسياري نيز دارد پس بهتر است همه چیز را درباره آن بدانید.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها