نگاهی به دنیای کاپ کیک

نگاهی به دنیای کاپ کیک

کاپ کیک، نوعی کیک تک نفره است که معمولاً در قالب‌های کاغذی یا فنجان‌های استیل، پخته و آماده می‌شوند. کاپ‌ کیک‌ ها را می‌توان با پودرقند، شکر رنگی، فراستینگ و خامه تزیین کرد. نخستین دستور کاپ‌کیک در سال 1796 در کتاب آشپزی «الیزا لزلی» متولد شد و در طول سال‌ها در قالب‌های کوچک، مانند قالب سوفله پخته می‌شد. در قرن 19، کاپ کیک ها با فرمول ساده خود، انقلابی در آشپزخانه‌ها به پا کردند. کاپ کیک در آن زمان به کیک‌های «یک دو سه چهار» معروف شده بودند و تنها با چهار ماده اولیه به سادگی آماده می‌شدند؛ یک پیمانه کره، دو پیمانه شکر، سه پیمانه آرد و چهار عدد تخم‌مرغ. در قرن 21، بار دیگر این کیک‌ها مورد توجه عموم قرار گرفت؛ در این زمان فرمول کاپ‌ کیک اصلاح شد و مواد رنگی خوراکی و رویه به آن‌ها اضافه شد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در سراسر دنیا شروع به فروختن کاپ کیک ها کردند. کاپ‌کیک‎ ها به‌دلیل تنوعی که هم در شکل و هم در مزه دارند، جزء محبوب‌ترین شیرینی‌های جهان قرار گرفته‌اند. کاپ کیک ها را هم بچه‌ها و هم بزرگترها دوست دارند؛ بچه ها به‌دلیل رنگ‌بندی و تنوع کاپ کیک، آن‌ها را دوست دارند و بزرگ‌ترها به‌دلیل مزه‌هایی که در کاپ‌کیک وجود دارد؛ البته نباید فراموش کرد که روش تهیه آسان و آماده‌سازی بی‌دردسرِ کاپ کیک‌ ها و همین‌طور راحت و بی‌تکلف خوردن آن‌ها در محبوبیت کاپ کیک ها بی‌تأثیر نیست. 
کاپ کیک ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند: بدنه اصلی یا کیک که طعم واقعی و پایه در آن قرار داده شده و رویه یا فراستینگ که بار اصلی جذابیت کیک را به دوش می‌کشد و حاوی مزه‌ای هماهنگ و مکمل طعم اصلی کیک است. می‌توانید مایه اصلی کاپ‌کیک را در یک طعم پایه تهیه کرده و پس از تقسیم کردن، مزه‌های دلخواه خود را به‌طور جداگانه به آن‌ها بیفزایید. درست کردن فراستینگ کار زیاد سختی نیست و بعد از یکی دو بار تمرین، عاشق این کار خواهید شد و چه بسا فراستینگ‌های جدیدتر و خوشمزه‌تری برای خود آماده کنید که حتی آن‌ را می‌توانید برای تزیین کیک های بزرگ نیز استفاده کنید. پس برای درست کردن کاپ‌کیک‌های جذاب و خوشمزه خودتان، هرچه زودتر دست به کار شوید.

 

دنیای کاپ‌کیک

دنیای کیک‌ها دنیای خوشمزه‌ای است. کیک اصولا با هر شکل و قالبی که ظاهر شود، جذابیت خود را دارد و به قولی چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند. اما یکی از جذاب‌ترین کیک‌هایی که با ظاهر خاص خود، محبوبیت بالایی دارد و مناسب میزهای میهمانی و کافی‌شاپ بوده، جناب کاپ کیک است. کاپ کیک از خوشمزه‌ترین کیک‌ها و شیرینی‌هایی است که به جهت ابعاد کوچک خود، بسیار پرطرفدار است. کاپ کیک اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما بسیار خوشمزه و دلچسب است، به ویژه کاپ کیک شکلاتی.
کاپ کیک یا کیک فنجانی، در واقع کیک‌های کوچک تک‌نفره هستند که در قالب‌های فویلی یا کاغذی و حتی در خود فنجان نیز تهیه می‌شود. روی کاپ‌کیک‌ها را معمولا با آیسینگ یا خامه تزیین می‌کنند. 
اگر بخواهیم فهرستی از شیرینی‌ خانگی یا شیرینی فانتزی جدید نام ببریم، قطعا نام کاپ کیک در بین آنها خواهد بود. کاپ کیک در واقع به نوعی هم کیک است هم شیرینی. اگر بخواهیم به تاریخچه کاپ کیک اشاره داشته باشیم باید گفت که آمریکا مهد شکل‌گیری کاپ‌کیک شناخته می‌شود. «سیس» بزرگ‌ترین فروشگاه کاپ‌کیک در آمریکاست که مدیران آن دو خواهر هستند. «سیس» مخفف کلمه sisters به معنای خواهران است. خواهران کالینز بارها پخت کاپ‌کیک را تجربه کردند؛ بارها شکست خوردند و بالاخره نتیجه پخت آخرین کاپ‌کیک‌شان ترویج دستور پخت انواع کاپ کیک در جهان شد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید یکی از خواهران ایده رنگین کردن کاپ‌کیک‌ها را از جوراب‌های رنگی خواهرش گرفت. معروف‌ترین نوع کاپ‌کیک در جهان، کاپ کیک شکلاتی سیس است که طرفداران بسیاری دارد.

 

انواع مختلف کاپ کیک

اما علاوه بر کاپ کیک شکلاتی و ساده، انواع مختلف دیگری از کاپ کیک وجود دارد که در ویترین قنادی‌ها و شیرینی‌‌ها، چشم‌نوازی می‌کنند. ظرافت ظاهری، اندازه کوچک و شکل جذاب آن باعث شده تا این کیک به یک شیرینی مقرون به صرفه و مناسب برای مشتریان قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها تبدیل شود. همچنین به لحاظ ویژگی‌هایی که گفته شد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرو در مراسم‌های مختلف مثل جشن عروسی، جشن تولد و سیسمونی و ... در نظر گرفته می‌شود. 
کاپ کیک وانیلی، کاپ کیک فندقی، کاپ کیک موکا، کاپ کیک ردولوت، کاپ کیک هویج، کاپ کیک توت فرنگی، کاپ کیک نعناع، کاپ کیک پرتقالی، کاپ کیک لیمویی و موزی از متداول‌ترین کاپ‌کیک هایی هستند که امروز در قنادی‌ها عرضه می‌شوند. 

 

 

انواع کاپ کیک

 

کاپ کیک و روز جهانی

کاپ‌کیک‌ها با ظاهر زیبا و طعم دلنشین خود به قدری محبوب شده‌اند که نه‌تنها یک روز بلکه چندین روز را در تقویم از آنِ خود کرده‌اند. به‌عنوان مثال، 18 اکتبر روز جهانی کاپ کیک شکلاتی است، 9 نوامبر روز جهانی کاپ کیک وانیلی و 15 دسامبر روز جهانی کاپ کیک لیمویی است. هرچند کاپ کیک به ظاهر و اندازه کوچکش معروف است، اما در سال 2009 بزرگ‌ترین کاپ کیک جهان به ارتفاع 4 فوت و 1224 پوند ساخته شد. جالب است بدانید که در انگلستان به کاپ کیک fairy cake و در استرالیا به آن patty cake می‌گویند. تخم‌مرغ، شکر، شیر، آرد، کره، روغن و بیکینگ‌پودر مواد اولیه‌ کاپ کیک هستند. 

 

روز جهانی کاپ کیک

 

تفاوت مافین و کاپ کیک

از آنجایی که ظاهر کاپ کیک و مافین بسیار شبیه به هم هستند، بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. اما در عین این شباهت، تفاوت‌هایی دارند که می‌توان آنها را از هم تمیز کرد. 
•    بافت کاپ کیک و مافین شبیه به هم هست، اما از آنجایی که در کاپ کیک از آرد مخصوص کیک پزی و کره استفاده می‌شود، بافت سبک‌تر و نرم‌تری دارد. این در حالی است که در مافین از آرد همه منظوره و روغن گیاهی استفاده می‌شود و همین مساله باعث متراکم‌تر شدن بافت مافین می‌شود.
•    یکی دیگر از تفاوت‌های مافین و کاپ کیک، به رویه آن مربوط است. معمولا رویه کاپ کیک ها با آیسینگ و فراستینگ گارنیش می‌شود، در حالی که روی مافین ها شکری است.
•    تفاوت دیگر به پف آنها بر می‌گردد. کاپ کیک ها بافت یکدستی دارند و پف آنها نسبت به مافین ها کمتر است. 
•    به طور کلی، می‌توان گفت که کاپ کیک در واقع یک کیک کوچک هستند اما مافین ها شبیه به یک نان کوچک هستند.

 

تفاوت کاپ کیک با مافین

 

آموزشگاه سانازسانیا در دوره‌های قناد پایه و کیک سازی، آموزش انواع کاپ کیک و مافین را در سیلابس آموزشی خود گنجانده است که می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها علاوه بر یادگیری کاپ کیک، به اصول قنادی و شیرینی‌پزی و کیک پزی آشنا شوید. کاپ کیک دوبل، کاپ کیک هویج، کاپ کیک بهشت و انواع دیگری از کاپ کیک از جمله مواردی است که در دوره های قنادپایه و کیک سازی در آکادمی ساناز سانیا وجود دارد. به طور کلی، مخاطبان به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند، یک دسته به دنیای آشپزی علاقه‌ دارند و دسته دوم به حوزه قنادی. مبحث قنادی نیز بسیار وسیع است و دوره‌هایی همچون شیرینی، کیک، دسر و نان را شامل می‌شود. تهیه کیک خامه ای، آموزش کیک پزی، تزیین کیک با خامه، تهیه شیرینی تر و شکلات سازی از ساده‌ترین آموزش هایی است که در منوی قنادی کلاس هر آموزشگاهی وجود دارد. اما سانازسانیا برای علاقه‌مندان به حوزه قنادی و شیرینی ‌پزی، دوره قناد پایه را تدوین کرده که هنرجو با شرکت در این دوره به اصول کلی و تکنیک‌های اساسی در پخت کیک، دسر، شیرینی تسلط پیدا می‌کند. خامه‌ کشی، کار با قیف و بریلو، کار با شکلات و ... از جمله آموزش‌های کلیدی است که علاقه‌مندان به این هنر باید به آن مسلط شوند. دوره هایی که زیرمجموعه پکیج قنادی در آموزشگاه سانازسانیا قرار دارد شامل: شیرینی خشک با فر، شیرینی خشک بدون فر، شیرینی مدرن، شیرینی فرانسوی، دسر، کیک سازی، کافی شاپ و نانوای نان فانتزی است که در 3 دوره نان 1، نان 2 و نان 3 برگزار می‌شود.

نظرات

مطالب مرتبط

تلخ، اما پُر از خاصیت‌های شیرین

تحقیقات صورت‌گرفته روی شکلات نشان داد که مصرف شکلات می‌تواند به رگ‌ها و عروق قلب کمک کند و شکلات تلخ تا ۳۷ درصد احتمال خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4 قدم اساسی برای مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگي تقريباً شايع‌ترين بيماري بين دانش‌آموزان در ايام مدرسه است که به شکل‌هاي مختلف آن‌ها را درگير کرده و براي مدتي از درس و مدرسه باز مي‌دارد.

آشـــپزي با شـلغم؛ آمپول گياهـــي

شلغم به‌دليل داشتن ويتامين و خواص معدني‌ زياد، از صيفي‌جات مهم به‌شمار مي‌آيد و مصرف آن در زمستان به منظور تضمین سلامتی بسیار توصیه شده.

اگر از رژیم گیاه خواری تبعیت می‌کنید، حتماً بخوانید

اگر از یک رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنید باید بدانید که این رژیم نیز نقص‌هایی دارد که باعث می‌شود بدن از یک سری مواد مغذی محروم بماند.

پربازدید‌ترین‌ها