تمیز کردن میگو

تمیز کردن میگو

در برخی کشورها، میگو را با پوست و حتی سر آن طبخ و سرو می‌کنند، زیرا معتقدند عطر و طعم بهتری به‌خود می‌گیرد. چنانچه تمایل دارید میگو را بدون پوست آماده کنید، طبق روش زیر عمل کنید:

الف) تمیز کردن:


1. سر ميگو را در يک دست نگه داريد و بدن آن را با دست ديگر جدا کنید.

2. پاهای میگو را از بدن آن جدا کنید.
 
3. پوست ميگو را از بالاتنه به پايين جدا کنيد، هنگامي‌که به دُم آن رسيديد، گوشت آن را با يک دست نگه داريد و دُم را از داخل پوسته‌ها بيرون بکشيد (برای سوخاری‌کردن یا حفظ زیبایی میگو، می¬توانید بند انتهایی دم میگو را جدا نکنید).
 

4. در خميدگي پشت ميگو، با چاقو یک برش طولی کم عمق ايجاد کنيد. 

 
5.  سپس با سر خلال‌دندان يا نوک چاقو، رگه تیره را بيرون آوريد. 
 

ب) جلوگیری از جمع‌شدن میگو:


روش اول: سرآشپزان شرقی برای جلوگیری از جمع‌شدن میگو به دورِ خود در هنگام پخت، یک عدد خلال‌دندان بلند چوبی را از مرکز میگو در راستای طول آن عبور می‌دهند، سپس هنگام سرو، خلال دندان را از میگو خارج می‌کنند.
روش دوم: در خمیدگی داخلی میگو رگ سفیدی وجود دارد که باعث جمع‌شدن میگو می‌شود، این رگ را با نوک چاقو بیرون آورده و غضروف‌ها را با فشار دست له کنید؛ به این ترتیب، میگو دیگر جمع نخواهد شد.

ج) پروانه ای‌کردن

پشت میگو را تا ابتداي قسمت دُم برش زده و کاملاً باز کنيد، طوری‌که قسمت انتهايي آن از یکدیگر جدا نشود، سپس ميگو را به‌صورت صفحه‌اي پهن باز کنيد. 

د) خشک‌کردن 
میگو را پس از تمیزکردن در قابلمه‌ای حاوی آبِ جوش و نمک فراوان ریخته و به‌مدت سه دقیقه بجوشانید، سپس آن را آبکش کنید. فر را از 15 دقیقه قبل گرم کرده، میگوها را داخل سینی فر بچینید و در فر قرار دهید. درِ فر را نیمه‌باز بگذارید تا میگوها کاملاً خشک شوند. از میگوی خشک می‌توانید به‌عنوان تنقلات یا مانند میگوی تازه در آشپزی استفاده کنید، بدین‌منظور میگوی خشک را در آب بخیسانید تا آب جذب آن شده و نمک آن گرفته شود، سپس از آن در پخت غذا استفاده کنید. 

هـ) مرینت‌کردن میگو:
برای مرینت‌کردن میگو، باید از موادی استفاده کنید که با یکدیگر هماهنگی طعم دارند مانند برگ‌بو، رازیانه، گشنیز، سیر، نمک، پودر رزماری، پوست پرتقال رنده‌شده و آب‌لیموترش.
 

نظرات

مطالب مرتبط

استاک گوشت

استاک گوشت برای انواع سوپ، خوراک، خورش و آش می‌تواند پایه مناسبی باشد و در اصل جایگزینی مناسب برای آب است.

بلانچ

آموزش تکنیک بلانچ کردن

برش مرغ 4 تکه

آموزش مرحله به مرحله برش مرغ به 4 تکه

برش مرغ 8 تکه

آموزش مرحله به مرحله برش مرغ به 8 تکه

پربازدید‌ترین‌ها