سفیر ایتالیا با ساناز مینایی قورمه‌سبزی پخت

سفیر ایتالیا با ساناز مینایی قورمه‌سبزی پخت

روزی که سفیر ایتالیا و ساناز مینایی قورمه‌سبزی پختند.

شاید از نظر بٌعد مسافت و تفاوت قاره‌ها ایران و ایتالیا کمی دور به نظر برسند ولی اگر وارد جزئیات فرهنگی این دو کشور شویم متوجه می‌شویم که زیر پوسته این تفاوت‌های ظاهری شباهت‌های زیادی وجود دارد. ‌میهمان‌نوازی، گشاده رویی، مهربانی و ارزش دادن به خانواده از جمله مشترکات فرهنگی ایران و ایتالیاست که به روحیه تاریخی کهن این دو ملت مربوط می‌شود. حتی می‌توان گفت که رنگ پرچم و محتوای سرود ملی ایران و ایتالیا به هم شباهت دارد. در زمینه خوراک هم انگار ذائقه ما از ایتالیایی‌ها خیلی دور نیست. حالا دیگر پاستا و پیتزا بخشی از سفره غذایی مردم ماست و خوراک‌های بیگانه‌ای محسوب نمی‌شوند.  ساناز‌مینایی که از مدت‌ها قبل پژوهش درباره فرهنگ غذایی اقلیم‌های مختلف ایران و در کنار آن ملل مختلف را آغاز کرده است همچنان تبادل فرهنگی با کشورهای دیگر را دنبال می‌کند.


سابقه دیرین یک همکاری
همكاري سانازسانيا با سفارت ايتاليا سابقه‌اي بسيار طولاني دارد. پيش از اين هم در زماني كه «برادا‌ني‌ني» مسئوليت سفارت ايتاليا را در ايران به عهده داشت، فيلم‌هاي آموزشي مشترك بسياري از خوراكي‌هاي ايتاليايي و ايراني براي معرفي فرهنگ خوراكي كشورها به يكديگر تهيه شد. همچنين كلاس‌هاي آموزشي بسياري در موسسه سانازسانيا،‌ توسط سرآشپزهاي معروف ايتاليا برگزار شد و دعوتي هم از سوي كشور ايتاليا از ساناز مينايي به عمل آمد كه در نهايت به دريافت جايزه سيسيل ايتاليا منجر شد و خبرها و عكس‌هاي آن در تلويزيون‌ها و روزنامه‌هاي ايتاليا منتشر شد. اين همكاري به اقدامات عام‌المنفعه مشتركي براي موسسه محك هم انجاميد به طوري كه تمام سود فيلم‌هاي تهيه شده به موسسه محك اهدا شد . و امروز حضور مائورو كنچاتوری، سفیر جديد ایتالیا و همراهانش در دفتر سانازسانیا آغاز دوباره‌ای برای ادامه همکاری‌های پیشین سانازسانیا و سفارت سرزمین چکمه است. در این برنامه که از صبح تا بعدازظهر ادامه داشت در کنار مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا، کارملو فیکاررا رایزن اقتصادی-بازرگانی سفارت حضور داشتند.

کشورهای پیشتاز در عرصه فرهنگ
امروز در سراسر دنیا فرهنگ‌های متعددی وجود دارد و کشورهای بسیاری مدعی آداب و رسوم ویژه هستند ولی نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد سه کشور در دنیا یعنی ایران، ایتالیا و چین صاحب فرهنگ غنی و قدیمی هستند که از گذشته به حال انتقال پیدا کرده است. این کشورها را می‌توان پیشتازان فرهنگی جهان دانست. صاحبان تاریخچه‌ای با ریشه‌های قوی در اعماق تاریخ. اگرچه فرهنگ جنبه‌های گسترده بسیاری دارد ولی فرهنگ غذایی بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهد که نقش مهمی در انتقال فرهنگ‌ها دارد. گردشگرانی که مرزها را در می‌نوردند و به کشورهای مختلف سفر می‌کنند همان‌قدر که برای دیدن طبیعت و آثار تاریخی کشور میزبان اشتیاق دارند به آزمودن خوراک‌های سنتی آن مرز و بوم هم علاقه‌مندند. به همین دلیل است که خوراک‌های هر کشور بخشی از فرهنگ آن کشور به حساب می‌آید. در طول تاریخ و با انتقال فرهنگ از سه کشور ایران، ایتالیا و چین به سایر نقاط جهان، خوارک‌های این سه کشور نیز انتقال پیدا کرده‌اند. همین است که پیتزا و قورمه‌سبزی همه جای دنیا طرفدار دارد. 

قورمه‌سبزی، میراث عشایر
بین تمام خوراک‌هایی که امروز سر سفره‌های ما نشسته‌اند، قورمه‌سبزی دست‌نخورده مانده و اصالتش را حفظ کرده است. اگر بخواهیم از تاریخچه این خوراک لذیذ و پرطرفدار بگوییم، باید بدانید که این خورش صدها سال پیش در بین عشایر با شکل و شمایلی شبیه خورش امروزی تهیه و طبخ می‌شد. آنها این خورش را با مخلوط گوشت‌های قورمه‌ای و گونه‌ای سبزی، تره کوهی و پیاز فراوان و چاشنی گرد غوره یا لیمو عمانی تهیه می‌کردند. حالا دیگر قورمه‌سبزی با آن سابقه تاریخی آنقدر شهرت دارد که وقتی سفیر ایتالیا میهمان موسسه سانازسانیا می‌شود دوست دارد خودش آستین بالا بزند و قورمه‌سبزی بپزد. در این برنامه  سفیر ایتالیا «مائورو کنچاتوری» به آموزشگاه رفت و طرز پخت قورمه‌سبزی را از ساناز مینایی یاد گرفت. در تمام مراحل پخت هم تاکید می‌کرد که از طرفداران این خورش ایرانی است. یکی از تنها جملات فارسی که سفیر در این برنامه به زبان آورد این بود: «من قورمه‌سبزی دوست دارم.»

ناهار صد در صد ایرانی
در برنامه مشترک سانازسانیا و سفارت ایتالیا، آقای سفیر و همراهانش میهمان ناهاری کاملا ایرانی بودند؛ فسنجان، قورمه‌سبزی و شامی‌پوک خوراک‌های اصلی بود که برای میهمانان ایتالیایی تدارک دیده شده بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از صرف ناهار ایتالیایی‌ها بسیار نسبت به طعم خوراک‌های سنتی ایران ابراز علاقه کردند و عقیده داشتند این خوراک‌ها به سلیقه‌شان نزدیک و خوشايند است. 

آموزش ویژه خوراک‌های ایتالیایی
یکی از میهمانان این برنامه آقای جوزپه سرآشپز یکی از رستوران‌های مشهور میشلن‌دار ایتالیا بود که رستورانش جزو 15 رستوران اول ایتالیا محسوب می‌شود. جوزپه به دعوت سانازسانیا به آموزش خوراک‌های ایتالیایی به سرآشپزان ایرانی در برنامه پرداخت و چند خوراک و دسر معروف ایتالیایی را آموزش داد.

هدیه‌ای ماندگار
در بخشی از گپ و گفت با سفیر ایتالیا، ساناز مینایی درباره تجربیاتش در پژوهش‌های مربوط به مستندسازی خوراک‌های سنتی ایران صحبت کرد و توضیحاتی در مورد دایره‌المعارف آشپزی ایرانی ارائه داد. در پایان نیز کتاب‌ "از خورشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان" که دست‌آورد ساناز مینایی و دخترانش ساناز و سانیا شریفی است به عنوان هدیه به سفیر و همراهانش اهدا شد تا از موسسه سانازسانیا یادگاری ماندگاری داشته باشند.

یک همکاری ادامه‌دار
در ادامه گفت و گوهای ساناز مینایی و مائورو کنچاتوری قرارهایی برای ادامه همکاری بین دو کشور گذاشته شد. سفیر ایتالیا ابراز امیدواری کرد که گروهی از سرآشپزان ایرانی با همکاری سانازسانیا برای تور آشپزی ایتالیایی به این کشور بروند. همچنین قرار شد مربی‌هایی از ایتالیا به ایران بیایند و ضمن آموزش خوراک‌های ایتالیایی در ایران در مورد خوراک‌های ایرانی نیز آموزش ببینند.
 

نظرات

مطالب مرتبط

میزبانی و میهمانی در مشهد مقدس

نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای برتر صنعت غذا با حضور افتخاری سانازسانیا

خاک سرخ با ساناز مینایی

بسیاری از غذاهایی که ما امروزه از آن‌ها به‌عنوان غذای هندی، لبنانی و یا عربی یاد می‌کنیم، خاستگاهشان ایران بوده.

حضور سانازسانیا در خیریه دهش پور

برگزای دوره‌های آموزش کافی شاپ در موسسه دهش پور

پربازدید‌ترین‌ها