ساناز مینایی بانـوی کارآفرین در رسانه نخـبـه

ساناز مینایی بانـوی کارآفرین در رسانه نخـبـه

خانم Jenny Nordbeirg از روزنامه سوئدي Svbnskabagdadet، خانم Florence از ماهنامه فرانسوي Lomond Diplomatic  و خانم Maria Forti  از ماهنامه ايتاليايي Lostraniero Internazional از جمله کارشناسان رسانه‌هاي اروپا هستند که با حضور در مجموعه «سانازسانيا» پاسخ بسياري از سوالات خود را در زمينه فرهنگ و آداب پذيرايي و سرو خوراک از «دکتر ساناز مينايي» گرفتند.
«دکتر مينايي» در پاسخ به اين سوال، با توجه به اينکه شما برگزيده نخبگان و بانوي برتر ايران در رشته آشپزي و آداب پذيرايي ايران هستيد، ايران را در چه جايگاهي ميان کشورهاي ديگر در خصوص فرهنگ آداب پذيرايي مي‌بينيد؟ به خبرنگاران اروپايي گفت: به جرات مي‌توان اظهار کرد که سرزمين من بيشتر فرهنگ و آداب خوراک‌هاي متنوع و پخت علمي را به تمام کشورهاي جهان صادر کرده است. تاريخچه ايران باستان نمايانگر تمدن و فرهنگ ايران‌زمين است. در اين تاريخچه مي‌توان به راحتي ردپاي تمدن را در سرو خوراک دنبال کرد. ايرانيان هنگام سرو خوراک از قاشق و چنگال استفاده مي‌کردند و اين نشان مي‌دهد که مردم ايران آداب خوردن خوراک را به بيشتر کشورهاي دنيا منتشر کردند.

«دکتر مينايي» ادامه داد: شايد برايتان جالب باشد اگر بگويم که در موزه‌هاي کشورمان قاشق و چنگال‌هايي مربوط به دوره هخامنشيان وجود دارد. هنگامي ايرانيان براي سرو خوراک سفره‌نشين شدند که دشمنان سرزمين‌مان به ايران حمله کردند.

وي در ادامه اظهار کرد: در ايران بوعلي سينا را داريم و مکتوبات بسيار درباره اعجاز گياهان دارويي و خوراکي‌ها؛ ايراني‌ها از جمله مردماني هستند که به خوبي خواص گياهان دارويي و خوراکي را مي‌دانند و در تهيه خوراک‌ها از اين مواد استفاده مي‌کنند.

بانوي برتر هنر آشپزي ايران افزود: تهيه پيتزا از ايران به ايتاليا رفت و در دوران هخامنشي سربازان خميرهاي نان را بر روي سپرهاي خود پهن مي‌کردند و روي آن‌ها پنير و خرما مي‌ريختند سپس اين اقدام توسط روميان از ايران خارج شد. همچنين مرغ از ايران به يونان رفت، مردم کشور متمدن يونان مرغ را پرنده ايران مي‌خواندند.

«دکتر مينايي» با اشاره به تحقيقات گسترده خود درباره فرهنگ پُربار خوراک در ايران و نقش ريزمغذي‌ها اظهار کرد: علم آشپزي سنتي را در ايران مي‌توان دنبال کرد. وي در پايان اظهار کرد: بيش از سي و هفت سال تلاش کردم که فرهنگ آشپزي ايراني را احيا و ثابت کنم، اينکه زيباترين آداب پذيرايي در دنيا را ايراني‌ها ابداع و صادر کرده‌اند.

«دکتر مينايي» در اين مصاحبه خبرنگاران نشريات اروپا را در جريان کتاب جامع «آشپزي سرزمين من، از خورشخانه ايران باستان تا آشپزخانه در هر استان» قرار داد. وي اعلام کرد که تمام خوراکي‌هاي ايراني را در این کتاب به نام «دایره المعارف آشپزی ایرانی سانازسانیا» جمع‌آوري کرده است.

 

نظرات

مطالب مرتبط

میزبانی و میهمانی در مشهد مقدس

نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای برتر صنعت غذا با حضور افتخاری سانازسانیا

خاک سرخ با ساناز مینایی

بسیاری از غذاهایی که ما امروزه از آن‌ها به‌عنوان غذای هندی، لبنانی و یا عربی یاد می‌کنیم، خاستگاهشان ایران بوده.

حضور سانازسانیا در خیریه دهش پور

برگزای دوره‌های آموزش کافی شاپ در موسسه دهش پور

حضور ساناز مینایی در تداکس تهران

ساناز مینایی در تداکس تهران از مکتب مادری گفت.

پربازدید‌ترین‌ها