باقالی پلو با ماهیچه

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 15 دقیقه
پخت 30 دقیقه

مواد لازم

راهنما
برنج 400 گ
نمک ب.م.ل
باقلا (پاک‌کرده) 150 گ
روغن مايع (مخصوص سرخ‌کردن) ب.م.ل
کاهو (پاک و شسته‌شده) ب.م.ل
سبزي خشک 15 گ
ادويه پلويی 1 ق.چ
کره يا روغن جامد 80 گ
زعفران (ساييده و حل ­شده در آب) 2 ق.س
گل ماهيچه يا گردن گوسفند (پخته شده) 1 عدد

سبزي خشک شامل: شبت (11 گرم)، گشنيز (1 گرم) و جعفري (3 گرم)

ادويه پلويي شامل تخم گشنيز، زيره سبز، دارچين، آويشن، فلفل سياه، هل (به صورت پودرشده و از هر کدام يک قاشق چاي‌خوري) است. اين ميزان ادويه بيش از حد نياز است، از مخلوط ادويه، يک قاشق چاي‌خوري لابلاي برنج بريزيد.

میزان اعلام شده معادل 500 گرم است.

روش تهیه

1

برنج را به مدت  3 ساعت در مقداري آب و نمک خيس کنيد سپس هنگام پخت، آبِ روي آن را خالي کنيد.

2

برنج را به صورت جداگانه در قابلمه اي حاوي آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت 8 تا 10 دقيقه بجوشد (هنگام جوشيدن، کفِ روي آب را با کفگير جمع کنيد و دور بريزيد). پس از اينکه برنج مغز پخت شد، آن را در آبکش بريزيد.

3

باقلا را نيز در قابلمه اي حاوي آب جوش و نمک بريزيد، اجازه دهيد 10 الي 12 دقيقه بجوشد تا مغز آن نرم شود سپس در آبکش بريزيد. برنج و باقلا را با هم مخلوط کنيد.

4

در قابلمه اي، مقداري روغن بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد، زماني که داغ شد، آن را از روي حرارت برداريد، قسمت برجستگي کاهو را برش بزنيد و برگ هاي کاهو را از همان سمت در دو رديف، کفِ قابلمه بچينيد و مقداري از مخلوط برنج را داخل آن بريزيد. روي آن مقداري سبزي خشک و ادويه پلويي بريزيد، به همين ترتيب سبزي خشک و ادويه پلويي را لابه لاي برنج بريزيد و روي آن را با مخلوط برنج بپوشانيد. درِ قابلمه را بگذاريد و حرارت را زياد کنيد تا بخار برنج بلند شود.

5

کره را با 3 قاشق سوپ‏خوري روغن مايع، روي حرارت ملايم داغ کنيد. زماني‏که بخار برنج بلند شد، آن را روي برنج بريزيد. زعفران را نيز در گوشه اي از برنج بريزيد، درِ قابلمه را بگذاريد و حرارت را ملايم کنيد تا برنج به مدت 30 دقيقه دم بکشد (براي اطمينان از اينکه بخار برنج بلند شده است، مي توانيد مقداري آب به بدنه قابلمه بپاشيد، اگر جزجز کرد، موقع آن است که کره را روي برنج بريزيد) سپس با ماهيچه يا گردن سرو کنيد.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • در صورتي که تعداد ماهيچه زياد بود، مي توانيد ماهيچه را سرخ کنيد و با ساير ادويه ها و تعدادي پياز خلالي خردشده (نمک زده) بدون آب يا استاک روي حرارت ملايم قرار دهيد تا ماهيچه و پياز آب بياندازد و با همان آب کاملا پخته شود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی