مکش پلو (زنجان)

افزودن به علاقه‌مندی‌ها
نفرات 4 نفر
آماده سازی 15 دقیقه
پخت 30 دقیقه
طرز تهیه مکش پلوی زنجانی

مواد لازم

راهنما
برنج 3 پ
نمک ب.م.ل
پیاز (نگيني خردشده) 1 عدد
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) ب.م.ل
زردچوبه (پودرشده) 1 ق.س
کشمش (شسته و آبكش‌شده) 1/2 پ
کره 80 گ
پیاز ریز (پياز ترشي) 15 عدد
آلوبخارا (خیسانده شده) 1 پ
ادویه پلویی (پودرشده) 1 ق.س

ادویه پلویی شامل زیره سبز و سیاه (از هر کدام 20 گرم)، دارچین، تخم گشنیز و جوزهندی (از هر کدام 10 گرم) و میخک (5 گرم) است که به‌صورت پودرشده با یکدیگر مخلوط شده‌اند.

روش تهیه

1

برنج را به مدت 3 ساعت در 1/2 4 پیمانه آب و کمی نمک در قابلمه‌اي خیس کنید.

2

پياز را در تابه‌اي حاوي روغن، روي حرارت ملايم تفت دهيد تا نرم و شفاف شود، سپس زردچوبه را به آن بيافزاييد و تفت دهيد. كشمش را به تابه اضافه كرده و به‌مدت 40 ثانیه تفت دهيد. پس از آن، تابه را از روي حرارت برداريد.

3

كره را به قابلمه حاوي برنج بيافزاييد، حرارت را زياد كرده تا جوش بيايد. زماني‌كه جوش آمد، مخلوط كشمش را به آن بیافزایید و بگذارید آبِ برنج تقریباً تبخیر شود. 

4

پیازهای ریز را در تابه‌ای دیگر حاوي کمی روغن تفت دهید، در حدی که فقط شفاف شوند. زمانی‌که آبِ برنج کاملاً تبخیر شد، حرارت را ملایم کنید. قسمت‌های مختلف برنج را گود کرده، پیازهای ریز و آلو را در قسمت‌های گود قرار دهید. ادویه پلویی و زنجبیل را روی آن ریخته، حرارت را ملایم کنید و درِ قابلمه را بگذارید تا برنج به‌مدت 30 دقیقه دم بکشد. پس از پخت، با کفگیر و به‌آرامی تمام برنج را مخلوط کرده، مكش پلو را در ظرف مورد نظر بکشید و سرو کنید.

نکات آشپزی به روایت سانازسانیا

  • در صورت تمایل، می‌توانید در هنگام سرو، روی مکش پلو از خلال پسته نیز استفاده کنید، که در این‌صورت باید آن را به‌مدت 1 تا 2 دقیقه در تابه‌ای حاوی روغن زیتون یا کره تفت دهید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

سلام وقت تون بخیر اسم غذا به احتمال زیاد یمیش پلو باشه مادر من اهل زنجان ه و خودمم زاده زنجان ما به این غذا می گیم یمیش پلو یمیش به معنی کشمش هست .

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

پرسش و پاسخ

دوره‌های مرتبط

پرطرفدارترین دستورات غذایی