نقش تغذیه در بهبود سلامت پوست

نقش تغذیه در بهبود سلامت پوست

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟
تغذیه سالم ازجمله مواردی است که در لایف استایل یا سبک زندگی بسیار نمود پیدا می‌کند. نقش این مهم را می‌‌توان در مواردی از تناسب اندام گرفته تا سیستم ایمنی بدن مشاهده کرد. سلامت پوست هم یکی از آن‌ها است که با اهمیت دادن به تغذیه و قرار دادن یک سری مواد خوراکی در رژیم غذایی می‌توان سلامت پوست را تقویت و تضمین کرد. در ادامه به معرفی برخی مواد خوراکی پرداخته‌ ایم که نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت و درخشندگی پوست ایفا می‌کنند.

آب فراوان بنوشید
پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است که بازتاب تمام اتفاقاتی که در بدن رخ داده را به نمایش می‌گذارد. نوشیدن آب اگرچه ممکن است کاری ساده و بی‌ زحمت به نظر بیاید، اما بیشتر افراد آب کافی در طول روز مصرف نمی‌کنند که نتیجه این امر می‌تواند داشتن چهره‌‌ای عبوس و پوستی خشک به‌ ویژه در زمستان باشد. برای تامین آب مورد نیاز بدن می‌‌توانید از آب مرکبات نیز استفاده کنید و یا خیار و انواع توت منجمد را در طول روز مصرف کنید تا علاوه بر تامین آب، آنتی‌ اکسیدان‌های بیشتری هم به بدن خود برسانید. از آنجایی که 30 درصد پوست را آب تشکیل می‌دهد، هیدراته کردن صحیح می‌تواند غلظت و چگالی آن را بهبود دهد. 
 

هفته‌ ای یک‌ بار سالمون یا قزل‌آلا
همه برای بهبود پوست‌ خود، نرم‌کننده‌‌های مختلف و زیادی را مصرف می‌کنند، اما واقعیت این است که تا زمانی‌که بافت‌‌های پوست از داخل بدن بهبود پیدا نکند، پوست درخشندگی طبیعی را نخواهد داشت. یکی از پیشنهادات برای به دست آوردن درخشندگی طبیعی و سلامت پوست، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 است که بیشتر در ماهی‌‌های چرب ازجمله سالمون و قزل‌آلا یافت می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 به پوست کمک می‌کنند تا رطوبت از دست رفته خود را باز یابد. به همین دلیل است که یکی از دلایل خشکی پوست، دریافت ناکافی اسیدهای چرب امگا 3 است. تحقیقات جدید حکایت از این دارند که اسیدهای چرب امگا 3 علاوه بر بهبود ظاهر پوست، خاصیت محافظتی در برابر انواع سرطان پوست دارند؛ اما برای بهره‌ بردن از تاثیرات اسیدهای چرب امگا 3 در زمینه جوان‌‌سازی پوست، در هر هفته، یک تا دو وعده ماهی سالمون و یا قزل‌آلا سرو کنید. اگر علاقه‌ای به سرو ماهی ندارید، می‌‌توانید به منابع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ازجمله تخم کتان و مغز گردو رجوع کنید.

سیب‌زمینی شیرین را فراموش نکنید
بیشتر افراد زمانی‌که میل شدید به سرو غذاهای راحت دارند، به سراغ غذاهایی با شاخص گلیسمیک بالا مانند کربوهیدرات‌‌های تصفیه‌نشده می‌روند که نتیجه آن چیزی نیست جز پوست ملتهب. مشکلاتی مانند آکنه ممکن است به واسطه مصرف غذاهایی روی پوست ظاهر شوند که در افزایش قند خون نقش دارند. برای دریافت کربوهیدرات مورد نیاز بدن، بدون تاثیر گذاشتن روی سلامت پوست، می‌توانید سیب‌زمینی شیرین را رُست کنید. این سایددیش فوق‌ العاده بدون اینکه باعث بالا رفتن قند خون شود، می‌تواند دوبرابر آنتی‌اکسیدان و فیبر برای بدن تامین کند.

از گوجه‌ فرنگی غافل نشوید
علاوه بر فواید گوجه‌فرنگی برای سلامت قلب و کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی و قلبی، تحقیقات نشان داده که اضافه کردن گوجه‌‌فرنگی به رژیم غذایی برای پوست نیز بسیار مفید است. لیکوپن، ماده‌ای بسیار مهم در گوجه‌‌فرنگی است که می‌تواند نقش حفاظتی پوست را تقویت کند تا از آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جلوگیری کند. این ماده همچنین نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست ایفا می‌کند. اگرچه کرم ضدآفتاب جایگزین ندارد، اما گوجه‌‌فرنگی به‌دلیل برخورداری از مقادیر بالای لیکوپن می‌تواند تا حد قابل توجهی از پوست محافظت کند که البته برای این کار نیازی به مصرف خود گوجه‌‌فرنگی نیست، بلکه می‌توان با اضافه کردن رب گوجه‌‌فرنگی به سوپ و سایر خوراک‌‌ها لیکوپن بدن را تامین کرد. دکتر بریست پیشنهاد می‌کند که غذاهای حاوی گوجه‌‌فرنگی را در کنار روغن‌های سالم و مفید برای قلب مانند روغن زیتون سرو کنید تا به جذب بهتر لیکوپن کمک کند.

آجیل و خشکبار را جدی‌ تر بگیرید
با مصرف روزانه آجیل و خشکبار، از مراجعه به متخصصان پوست در امان باشید. آجیل و خشکبار سرشار از سلنیوم هستند که می‌تواند از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌هایی همچون سرطان پوست محافظت کند. درواقع، آجیل و خشکبار نه‌ تنها به جوان ماندن چهره شما برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند، بلکه طبق تحقیقات جدید، مصرف آن‌ها می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی را نیز کاهش دهد؛ اما اگر نسبت به خشکبار و آجیل حساسیت دارید، می‌ توانید سلنیوم مورد نیاز بدن را با مصرف خوراک‌‌هایی نظیر تخم‌‌مرغ و غذاهای دریایی تامین کنید.

کیوی، میوه پُرخاصیت برای پوست
مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کنند. کلاژن ماده‌ای است که انعطاف‌پذیری پوست را تقویت کرده و نقش مهمی در التیام زخم‌ها ایفا می‌کند. دکتر بریست از بین میوه‌‌های سرشار از ویتامین C، کیوی را پیشنهاد می‌کند، زیرا کیوی تنها میوه‌ای است که 100 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند؛ حتی بیشتر از پرتقال. علاوه بر این، کیوی منبع بسیار عالی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از سلول‌های پوستی محافظت کند.

در یخچال، برای آووکادو جا باز کنید
اگر تا به حال آووکادو نخورده‌‌اید، الان زمان آن رسیده که این میوه پُرخاصیت را امتحان کنید، چراکه فواید فراوانی برای پوست دارد. آووکادو سرشار از نوعی چربی است که در جذب بهتر ویتامین‌‌های حل‌شدنی در بدن کمک می‌کند. شایان ذکر است که آووکادو سرشار از ویتامین E بوده که نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت پوست دارد. علاوه بر این‌ها، ویتامین E از پوست در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که این خود در کُند کردن روند پیری بسیار تاثیرگذار است، همچنین این ویتامین به عریض کردن رگ‌‌های خونی کمک می‌کند تا از این طریق اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به پوست برساند.  جوانه گندم، دانه آفتابگردان، اسفناج و بادام ازجمله منابع غنی از ویتامین E هستند.

آشپزی بدون زردچوبه ممنوع!
زردچوبه جزو ادویه‌هایی است که به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی، می‌تواند سطح سلامت پوست را ارتقا دهد. این ادویه دارای ماده‌‌ای فعال به نام کرکومین است که نقش مهمی در محافظت از پوست دارد. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که کرکومین می‌تواند سطح خطر ابتلا به مشکلاتی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های مربوط به التهاب پوست را متعادل کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در پخت و پز و آشپزی حتما از زردچوبه استفاده کنید.

نظرات

مطالب مرتبط

اگر می‌خواهید جوان بمانید

همه ما با بی‌توجهی و غافل شدن از بدن، مسیر را برای ورود یک سری علائم باز می‌کنیم که می‌توانند پیری زودرس را به بدن ما هدیه بدهند.

مراقبت از پوست در دوران سنی مختلف

.در دوره سنی20 تا 30، پوست سرشار از کلاژن و الستین (نوعی پروتئین) است که باعث شادابی و جوانی پوست می‌شوند و سلول‌های متغیر در حد مطلوب خود هستند.

ناگفته‌هایی از مشکلات سلامتی از زبانِ زبان

زبان یکی از این نواحی است که رازهایی را در خود جای داده است.می‌توان اینگونه عنوان کرد که هر گونه تغییر روی زبان ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد

پربازدید‌ترین‌ها