همه چیز در مورد نخودفرنگی

همه چیز در مورد نخودفرنگی

از انتخاب و نگهداری تا خواص و کاربرد

نخودفرنگي از جمله سبزيجاتي است که به‌صورت فصلي کشت مي‌شود و طرفداران بسياري نيز دارد. شمال ايران محل مناسبي براي کشت نخودفرنگي است.

انتخاب: نخودفرنگي مرغوب، ريز، ‌لطيف، سفت، سبزرنگ و شفاف است. از خريد نخودفرنگي‌هاي خيلي بزرگ به رنگ سبز تيره يا زرد و نقطه‌هاي خاکستري‌رنگ، لک‌دار، پُف‌کرده،‌ آبکي و کپک‌زده يا آن‌هايي که جوانه‌ها و پيچک‌هاي زردرنگ و پلاسيده دارند، خودداري كنيد.

آماده‌سازي: غلافِ نخودفرنگي را شكافته، نخودفرنگي‌ها را از آن خارج کرده، بشوييد و آبکش کنيد تا آبِ اضافي آن‌ها گرفته شود.

براي حفظ رنگ سبز نخودفرنگي، آن‌ را پس از آماده‌سازي، در قابلمه‌اي حاوي آب و جوش‌شيرين ريخته و روي حرارت قرار دهيد؛ همچنين مي‌توانيد آن‌ها را به‌مدت 5 دقيقه در قابلمه‌اي حاوي شير بپزيد.
نخودفرنگي مرغوب را تنها به‌مدت 5 تا 6 دقيقه بپزيد، در غير اين‌صورت، نخودفرنگي له خواهد شد.
نخودفرنگي فريزشده را جهت يخ‌زدايي، در قابلمه‌اي حاوي آبِ جوش بريزيد. زماني‌که آب مجدداً جوش آمد، آن را از روي حرارت برداريد.
بلانچ‌کردن: نخودفرنگي‌ها را پس از آماده‌سازي، به‌مدت يک دقيقه در قابلمه‌اي حاوي آبِ جوش ريخته، سپس آن را آبکش کرده و به‌سرعت در ظرفي حاوي آبِ سرد و يخ بريزيد و بگذاريد به‌مدت 3 دقيقه بماند. آبِ آن را يک تا دو بار عوض کنيد. پس از سردشدن، نخودفرنگي‌ها را آبکش کنيد تا آبِ آن‌ها گرفته شود.

نگهداري: نخودفرنگي را مي‌توانيد تا 2 روز در يخچال نگهداري کنيد؛ همچنين مي‌توانيد آن‌ها را پس از آماده‌سازي، در ظرف مخصوص فريزر یا کیسه پلاستیکی ريخته و با درج تاريخ و اطلاعات، تا چندين ماه در فريزر نگهداري کنيد.

معجزه: تب‌بر، ضد قارچ، ضد سرطان، تقويت‌کننده سيستم ايمني بدن، حفظ سلامت استخوان‌ها و سيستم قلبي و عروقي، درمان‌کننده پوکي استخوان، شب‌کوري، کم‌خوني، تنظيم قند و فشارخون، برطرف‌کننده خستگي و بي‌حالي و کاهش‌دهنده وزن.

کاربرد: براي ايجاد طعم بهتر، نخودفرنگي را به‌همراه غلافِ آن بپزيد. در طي پخت، غلافِ آن جدا شده و به سطحِ آب مي‌آيد و مي‌توانيد آن‌ها را با کفگير سوراخ‌دار از قابلمه خارج کنيد.

کنسرو نخودفرنگي: مي‌توانيد کنسرو نخودفرنگي را در خانه تهيه کنيد. براي اين کار، 2 قاشق سوپ‌خوري نمک را در قابلمه‌اي حاوي 4 پيمانه آب ريخته، آن را روي حرارت قرار دهيد تا جوش آيد. زماني‌که جوش آمد، آن را از روي حرارت برداشته و در دماي محيط قرار دهيد تا سرد شود. يک کيلوگرم نخودفرنگي را پس از آماده‌سازي، در ظرف شيشه‌اي استريل‌شده دهان‌گشاد ريخته و آب‌نمک سردشده را به آن اضافه کنيد. ظرف نخودفرنگي را به‌صورت درباز، در قابلمه‌اي حاوي آبِ سرد، روي حرارت ملايم قرار دهيد تا جوش آيد، بگذاريد بماند تا به‌مدت 30 دقيقه ديگر بجوشد و آبِ داخل شيشه نخودفرنگي نيز جوش آيد. زماني‌که جوش آمد، درِ ظرف نخودفرنگي را ببنديد و بگذاريد به‌مدت 15 دقيقه ديگر بجوشد تا کنسرو، آماده شود. پس از سردشدن، کنسرو را در يخچال نگهداري کنيد.

نظرات

مطالب مرتبط

چدنی لعاب‌دار یا چدنی معمولی؟!

قطعاً بسیاری از شما ظروف چدنی در آشپزخانه خود دارید، اما بهتر از آن‌ها، ظروف چدنی لعاب‌دار هستند چراکه نگهداری این ظروف خیلی بهتر و راحت‌تر است.

آشپزی بدون ادویه بی‌ معنی است

به جهت اهمیت استفاده از ادویه‌ها در آشپزی و تنوع آن‌ها، بر آن شدیم تا در این مطلب تعدادی از ادویه‌های کاربردی را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هم مانند هر رشته و هنر دیگری تکنیک‌های مختص به خود را دارد. گاهی اوقات با انجام یک اشتباه کوچک، نتیجه کار دور از انتظار می‌شود.

آشنایی با پُرکاربردترین ادویه‌ ها

ادویه ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد در پخت و پز هستند که شناخت کامل هرکدام و استفاده درست از آن‌ها به خوش طعم شدن غذای شما کمک خواهد کرد.

پربازدید‌ترین‌ها